Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Ett bromsrelaterat problem uppdagades.
Bromsen höger fram låg på (och hade förmodligen legat på ett tag - bromsklossarna höger fram var helt slut)

Lossade på bromsoket och insåg att det var damasken som hade spruckit och kolven hade "fastnat".
Köpte nya damasker och bromsklossar (båda sidor), smörjde upp både kolvar och styrbultar med silikonfett och motionerade kolvarna - båda sidor - tyckte att det fungerade fint efter den insatsen.
Trots att inte hydrauliken öppnats, har bromsarna vid bromsoken fram luftats (ingen luft).

När nu bromsarna ska testas, förstår jag inte förloppet... (kanske ska fungerar så här? - men har inte noterat det tidigare)
1)
- Tändning avslagen.
- Bromspedalen trycks ned (tar stopp lite djupare än hälften.)
- Kändes som det ska...

2)
- Tändningen påslagen
- Bromspedalen trycks ned
- - - Går lätt i början till hälften.
- - - Känner ett motstånd
- - - Men sedan sjunker pedalen sakta mot golvet.

Vad är lösningen? (ska snart besikta...)
Jag lät kolven sitta kvar i oket. (inte svårt). Kolven har en skåra och oket har en krage.
Damasken passade perfekt. (60mm)

Jag bytte inte kolvtätningen - eftersom den inte läkte (och upplever fortfarande att den inte läker)
Hade något med det hydrauliska varit trasigt, tror jag att pedalen hade sjunkit till botten även med nyckeln avslagen?
Din bil har antagligen en elektrisk vakumpump som förser bromsservot med vakum även om motorn inte går. På alla bilar som har bromsservo så sjunker pedalen efter att man pumpat några gånger med motorn avstängd och sedan startar motorn som då får vakum till bromsservot (du behöver ej starta motorn på din bil pga vakumpump). Låter som att allt funkar som det ska? Men pedalen ska ju inte sjunka i golvet såklart, om den nu gör det?
Tack för stöd och support.
Bilen är en Volvo V70 2.5T 4WD -2005

Normalt trycks inte bromspedalen så hårt.
Trodde först att "knattret" kanske hade med ABS-en att göra (Den kanske finns bakom/under vänster lykta?)
Men det kanske är en elektrisk vakumpump som startar? (knattret börjar när bromsklossarna trycks)

Var ute och "pallnitade" på gräsmattan och ABS:en känns fungera som den ska.
Kör man som vanligt, upplevs inget direkt bromsproblem men.. . jag tycker att bromsen tar långt ned. (men det kan vara en vanesak med just denna bil)
(det är dotterns bil)
Kan det vara luft i systemet? (bak) - Luftade fram - men ingen luft.
Finns någon annan luftnippel att kolla?
Bromspedalen på min V70 årsmodell 2005 sjunker också när jag vrider på tändningen.
När jag sätter mig i bilen och trycker på bromsen så är bromspedalen stum och hård, men när jag vrider tändningsnyckeln till läge två så sjunker bromspedalen, alltså bromspedalen sjunker innan bilmotorn är igång.

Troligen har det varit så här hela tiden som jag har haft bilen, köpte den år 2016.

Om jag kommer ihåg det rätt så har i alla andra bilar som jag kört bromspedalen sjunkit först när bilmotorn har startats.

Enligt mig så tar bromsarna mjukt och bra i min V70.
V70:an har godkända bromsar på alla 11 besiktningspapper som finns i bilen, alltså de årliga kontrollbesiktningarna.
Jag har vid några gånger sagt till bilbesiktarna att bromspedalen sjunker när tändningen slås på, men om jag kommer ihåg det rätt så har besiktarna bara sagt att bromsarna är godkända.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Intressant!
Tack för Ert stöd.

Besiktade på en "ny" bilprovanläggning (närmare där jag bor) och fick följande sex poäng.
1 Färdbroms systemfunktion 1.2.1 pedal sjunker.
2 Färdbroms bromsok 1.1.21 fram, båda sidor läckage.
3 Parkeringsbroms rörelsereserv 1.1.6 kort

1) Att pedalen sjunker har jag "koll på" (men som sagt hittar inte läckaget) - Kanske ska dessa bilar vara så här?
När man kör och bromsar upplevs inte "detta fenomen" (kanske pedalen tar lite långt ned - men jag är inte van att köra V70:n.)
Tog lös ut bromsoket idag igen (på ena sidan)
Lade torkpapper runt hela oket för att se om papperet skulle bli "blött" - men blev bara smutsigt....)
(borde även få fylla bromsvätska - tycker jag)

Vrids inte nyckeln i tändningsläget, förblir bromspedalen stum (testade säkert en minut - utan att uppleva att den sjönk)

2) Jag förstår att det fanns bromsolja på båda oken fram - (försökte lufta bara några mil innan den skulle besiktas... - och var inte så noga med slang och behållare...)
Broms värdena blev .:
Axel1 V3,3 H 3,2
Axel2 V2,1 H 2,3

3) Lite klurigare. Kanske kan spänna den lite till, (men här var besiktningen "kinkig")
Hack 1 - Osäker om handbromsen börjat ta
Hack 2 - Börjat ta tydligt
Hack 3 - Nu tar den tillräckligt för att hålla bilen still.
Hack 4 - Får gasa ganska mycket för att röra bilen
Orkar inte dra in hack 5 med en hand....
Är det så kinkigt? - Jag vill ju absolut inte att handbromsen ska ligga på.
(men den kommer aldrig ligga på så länge... ;-) )
Ska bilen hållas still redan på "hack 2"?
Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]

Halloj på er! Försöker hjälp[…]

Hur ska jag ha instrumentet inställt nä[…]

Kan det vara grenrörsläckage? Eller l[…]