Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pavington
Tjena! Nu börjar jag få slut på idéer så tänkte se om vi kan slå ihop våra huvuden. Bilen I frågan är en xc70 från 06 med D5:an på 185 ponnies. Ca 1 månad efter jag köpte den så vart jag tvungen att byta turbon då den vart kass. Efter detta så har jag bråkat med felkoden för lågt laddtryck och kan inte få den att ge upp.

Så här kommer en lista på det jag gjort!
Jag har kontrollerat magnetventilen/wastegate
Kontrollerat insugets rör och silikon slangar för läckage.
Bytt hela laddtrycksröret som går från turbon till intercoolern, efter det bytet så började turbon låta mer som att den viner men problemet är kvar.
Efter detta har jag kontrollerat slangarna från intercoolern till motorn för läckage.
Jag har kollat så att reglerventilen gör det den ska och vad jag sätt inga problem där.
Sen har jag kontrollerat de vakumslangar jag hittat.

Det jag lutar mig mot nu är om min intercooler är kass. Men vill inte lägga massa pengar på en ny om inte det behövs. Alternativ om ersättnings turbon jag monterat inte får rätt laddtryck av datorn så jag måste konfigurera den. Alla artikel nummer stämmer på turbon med orginal.

Har bråkat nu några månader och börjar bli lite små irriterad då jag även har bromssensorer att kolla upp efter den går som den ska.
Användarvisningsbild
av pavington
Nu har jag haft den inne hos mekonomen och de kan inte hitta felet häller. De bytte magnetventilen och kollade vakum.

Vad jag noterad är dock att egr spjällhuset står alltid helt öppet även när bilen är av. Märkte idag när det var kallare ute att den gick utan problem och när jag skulle hem så hade fel koden försvunnit men den kom tillbaka när jag skulle på motorvägen. Funderar på om lmm spökar? Har även haft vida dice och adapterat allt som vart bytt samt kollat värden. Men vet inte just nu. Noterade även att metall röret som går från turbon över motorn och ner mot generatorn har ett hål i men kan inte finna vad dens syfte är då den går förbi en vatten ledning i ena enden och vakum i den andra. Alla tankar uppdkattas!

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]