Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av iqbad
Jag är på jakt efter ett 2.5T block då min S60R har en sprucken cylinder, det verkar inte vara så lätt att få tag på en sådan längre med någorlunda få mil. Om jag hittar en B5254T2 som t.ex har suttit i en s80, är den då identisk med den motor som satt i en S60 (så länge motorkoden är samma?)
Det är en B5254T4 du ska ha väl? Eller tänkte du ta blocket från 2.5T och flytta över överdelen från din gamla motor för att få rätt komp och kamaxlar? (Har ej koll på om blocken är exakt samma.)
B5254T4 och B5254T2 har samma block (identisk artikelnummer) det är egentligen en fördel med ett 2.5T LTT block då de inte sett lika stor belastning. Alla S60R motorer spricker även med original effekt. Jag måste flytta över alla delar från den gamla motorn till detta block. Men jag blir bara osäker om det är nån detalj som skiljer på utsidan av blocket om den t.ex kommer från en s80?
Tror ej det är någon fysisk skillnad, bytte motor i min V70 förra sommaren och köpte då en motor som suttit i en S60.

Om det är intressant så har jag kvar den gamla motorn, vevlager på cyl 3 som snurrat. Motorn gick när det plockades ur men lät inge vidare..
Kingrally skrev:Tror ej det är någon fysisk skillnad, bytte motor i min V70 förra sommaren och köpte då en motor som suttit i en S60.

Om det är intressant så har jag kvar den gamla motorn, vevlager på cyl 3 som snurrat. Motorn gick när det plockades ur men lät inge vidare..
Ok, är det lagret för staken som är skadat så att blocket är helt, eller är det ett av ramlagren som snurrat så att även om jag monterar nya lager så funkar det inte?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använd[…]

Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o