Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Överväger att köpa (gammal) Volvo igen och har hittat en bil som känns okej "upptill". Det finns alltså ingen synlig rost i lackerade karossdelar, dörrar etc men när jag böjde mig ner och tittade under bilen blev jag lite tveksam, därav frågan i rubriken.

Så om det finns någon här som är duktig på det här med rost och bilar får du hemskt gärna hojta till efter att ha kollat bilderna.
IMG_0483.jpeg
Vä bak
IMG_0483.jpeg (674.57 KiB) Visad 2374 gånger
Vä. bak
IMG_0485.jpeg
Hö bak
IMG_0485.jpeg (513.95 KiB) Visad 2374 gånger
Hö. bak

Tacksam för alla glada tillrop!
Det är ju bara ytrost på länkarmsfästet, som dessutom är en fastskruvad del.

Jag har sett många betydligt sämre.

Skrapa, stålborsta och rostskydda den så är allt lungt sedan. Är fan lös går dom att byta. Finns nya.
De där "pottorna" är ju skruvade på plats,
och ingår ju inte direkt i själva plåtkarossen.
Så det är ju inget som smittar ner tunnplåten.

Inte helt ovanligt att de är fula och rostiga. Sitter utsatt.
De hade nog bara ett tunnt lager färg som ytbehandling.
Hjälp så det ser ut, bli inte förvånad om bilprovningen säger stopp. Plåtbyttan går väl att byta, värre att lådbalken ser rostig ut på övre bilden.. :-/
sicnarf skrev: fre 09 jul 2021, 15:12 Ja, men detta är nog tecken på dold rost på andra ställen, eller hur?
Nej.
Det är inget märkligare än ytrost på subframe eller drag eller rostiga bromssköldar.

Dom är inte galvade, utan bara målade från fabrik. Är dom inte extrabehandlade så blor det så där.

Kan man hacka hål i den ska den bytas.
Men den är en fastskruvad detalj som kan bytas relativt lätt.
Erik Å skrev: fre 09 jul 2021, 21:25 Hjälp så det ser ut, bli inte förvånad om bilprovningen säger stopp. Plåtbyttan går väl att byta, värre att lådbalken ser rostig ut på övre bilden.. :-/
Lådbalken?

Jag ser inget annat än lös färg/underredsmassa blandat med skiktad metall på själva fästet.
Jag har sett värre, men man vet ju förvisso ingenting föränn man knackar på den med något spetsigt.

Men den finns att köpa ny om det kniper.

Detta är inget konstigare än rost på drag eller bromssköldar. Dom är inte behandlade med galv som övriga karrossen.

99% länkarmsbussningarna bak

De får inte ta ut någon avgift natteti[…]

Stefans 968

"Behöver" du navigation och vill ha[…]

740 lambda

ajjemän får kika det ikväll, Tack […]