Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JagRullar245
Har lite skumma ljud som förekommer i min bil. Det är en v70xc från 2003. När man svänger i låg fart/ vrider ratten fullt innan man kör i väg knakar det och låter i fram. Förmodar att det är en spindelled men kan ha fel. Sedan till det problem jag upptäckte i dag. Inget jag märkt av tidigare, när jag kör och lättar på gasen kommer det ett ljud som liksom dunkar i takt proportionerligt till den hastighet man kör, det är alltså inte en konstant ljud utan låter typ dunk dunk dunk med pauser i mellan som när man knackar på en dörr, kör man fortare så blir intervallet kortare mellan dunken. Vad kan detta vara? Lyser inga varningslampor. Kan det vara något med haldexen eller fyrhjulsdriften, har hört att det är dyrt och jobbigt att byta. Eller kan det kanske vara ett lager som är dåligt. Svårt att lokalisera vart ljudet kommer ifrån men i jämförelse med ljudet av den potentiellt dåliga spindelleden så är detta längre bak. Har tidigare även haft klonkande ljud när jag åker i gupp men det tänkte jag var avgasröret som skramlade. Jag hade uppskattat om någon kunde ge mig klarhet i detta och hur man ska gå tillväga med felsökning osv. Min instrumentbräda har även slocknat helt och funkar lite då och då. Läst att det kan vara dåliga lödningar, går detta att fixa själv?
Tack för svar
När det gäller instrumentbrädanså är mitt svar nej om man inte är väldigt duktig att löda. Jag skulle inte ge mig på det ändå har jag 40 år i elektronikbranchen och lödcertifikat enligt militära normer visserligen utgånget men i alla fall.

Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade s&[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Bilen var på service i tisdag inför &ar[…]

99% länkarmsbussningarna bak