Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag tänkte om ifall någon här skulle kunna rådgiva om det alls är möjligt att sänka bränsleförbrukningen för en annars välhållen och lite medkörd fin V70 2000 mk1 2.4l på 170hk (ingen turbo) men med automatlåda.

Som det nu är år 2021, säger sig bilen dricka 13-15l / 100km. Då har jag nyligen bytt alla filter, oljan, kammremmen, hjullager och däcken.

Det sägs ju att 170hk motorn ska vara mer ekonomisk än 140:an, men polarens 140:a dricker bara 8-9l i blandad körning, fast den har ju då manuallåda.

Vad tror ni kan vara felet eller är det här helt normalt?
Tycker det verkar lite mycket. En flska bränsletillsats som tvättar motorn i bränslrsystemet kan nog få ned det till kring 1.1 men automatlåda drar mer bränsle. Det vet nästan alla.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

1. Kolla att inte något bromsok ligger på. De gör så med tiden :-)
2. Håll däcktrycket i överkanten av rekommenderat intervall.
3. Köp bara däck med A- eller B-klass på rullmotstånd
4. Kolla att inte luftförvärmningsspjället fastnat i läge varmluft. Blir så med tiden..
5. Håll Toe-inställning både fram och bak så nära noll som möjligt (fast inom tillåtet intervall förstås)
6. Kör AC:n sparsamt. Den drar bränsle!
Håller helt med Erik Å.
Har du några varningslampor som lyser? (Tänker på Felkoder)
Något är fel den saken är klar, bilen rullar tungt av någon anledning.
Hur ser stiften ut?
Luktar det skit om avgaserna?
Kupéfilter som är heltätt?
Växlar lådan som den skall?
Sitter alla vacumslangar på rätt ställe?
Motorvarvet på tomgång 650v/m ?
Har du övertryck i vevhusventilationen?
Lycka till du hittar det tror jag.
Vad har du för körmönster? Och har din polare samma?
Korta körsträckor i stan (under milen)med kall motor, då är din förbrukning helt normal.
Är det medelförbrukning på en 25 mils normal landsvägskörning i ett svep så vore nära nog en halvering vara normalt.
Min egna v70 170hk -07 visserligen manuell, har en medelförbrukning på årsbasis på 0,68 enligt färddator.
De 4 stora variablerna för en bils förbrukning.
Bilens tekniska förutsättningar från början. Stor tung välmotoriserad fyrhjulsdrift högt luftmotstånd.
Är bilen hel? Bromsar insprutning läckage.
Körmönster? kortkörning vs långkörning. Släp-husvagn. Omfattande kökörning.
Föraren. Ecodrive eller motsatsen.
Automatlådan på de där är rätt så törstig, så som föregående talare sa så beror det på hur du kör.
Tjejens V70 automat 170hk 2000 snittar strax över 1.2l milen och då kör vi inget alls i stan.

Medans min gamla S80 170hk 1999 med samma motor men manuell tog 0.85L/milen. Långfärd borde du dock komma under litern.
malajo skrev: ons 23 jun 2021, 00:47 Är 170hk snålare än 140hk?
Om man kör likadant med båda så klart.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
Nja.
Borde inte skilja mer än högst marginellt.
Motorerna är 100% lika hårdvarumässigt, och mjukvarumässigt skiljer det bara över 3000varv eller så. 3000varv eller mindre = lika.

Dock, kan det skilja något på utväxlingen.

Det finns både M56L och M56H manuella.

Nu handlade det om en automat, förstås, och där kan det också skilja mellan 140 och 170hk
både hårdvara och mjukvara i transmisionen.

Men bilen du har verkar vara lite väl törstig, förutsatt att den inte kortkörs väldigt mycket.
Då är bilmodellen mycket ogynsam, medan dom går förvånande snålt efter landsväg sett till ålder och storlek.

Körde själv en 140hk manuell på 0.73 utan direkt ecodriving. Men då bor jag på landet och körde "aldrig" kortare än 1.5 mil enkel resa.
95% 4mil enkel resa.

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]