Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SiZo
Har problem med bilen att den drar mycket bensin osv osv,,
Jag kollade däcktrycket o det va som det skulle osv osv..

Fick reda på att det som kan lösa problemet är att jag ska uppdatera datan, eller datastyrenheten. Det va då en vän som rekomendera det.

Jag undrar ifall någon har gjort samma sak eller hört att det hjälper?
Samt hur man ska gå tillväga, är det bara att ringa volvo o säga jag vill updatera?

Tack för alla svar samt synpunkter..
Användarvisningsbild
av greeeken
SiZo skrev:Har problem med bilen att den drar mycket bensin osv osv,,

Fick reda på att det som kan lösa problemet är att jag ska uppdatera datan, eller datastyrenheten. Det va då en vän som rekomendera det.

Samt hur man ska gå tillväga, är det bara att ringa volvo o säga jag vill updatera?

Jag jag har det.
För mig så drog den mkt bensin, var svårstartad.
Jag bokade tid för service,sa bara att den drog ovanligt mkt bensin. varm som kall.
Det hjälpte med uppgraderingen då.
Sen så körde jag med open air filter o det drog ca 1 liter mer /10 mil
Användarvisningsbild
av Steve_T6
greeeken skrev:
SiZo skrev:Har problem med bilen att den drar mycket bensin osv osv,,

Jag jag har det.
För mig så drog den mkt bensin, var svårstartad.
Jag bokade tid för service,sa bara att den drog ovanligt mkt bensin. varm som kall.
Det hjälpte med uppgraderingen då.
Sen så körde jag med open air filter o det drog ca 1 liter mer /10 mil
Vad kostar en sån uppgradering ?
Användarvisningsbild
av greeeken
Mannen det vet jag inte ,det gick på min garanti,men vad jag har hört så ska det gå på ett par 3-4 eller 500 kr
Användarvisningsbild
av Steve_T6
Ok, får höra med Volvo.....

//Stefan
av netn
Frågan har kommit upp innan, har för mig att det ska kosta runt 500:-
av macke
Mjukvaran som volvohandlaren får betala till volvo tar de 300 för plus själva uppgraderingen 2-300. Jag gav 500 när jag gjorde det häromdan, men har hört att andra kan ta något mer.
Hoppas det fixade min extremt höga bränsleförbrukning. Inte hunnit kolla det.

Någon som vet vad som händer med mjukvaran? Kan väl knappast vara att den dragit 2l/m sedan bilen var ny, utan att förra ägaren reagerat..
Enligt bosse-bildoktorn *s* så kan batteriladdare miffla till det för datorboxen på vissa bilmodeller?. Jag har batteriladdare till motorvärmaren. Lite orolig att det kan vara det. Spec eftersom jag använt det nån gång efter uppgraderingen av mjukvaran.
av tobmag
Enligt bosse-bildoktorn *s* så kan batteriladdare miffla till det för datorboxen på vissa bilmodeller?. Jag har batteriladdare till motorvärmaren. Lite orolig att det kan vara det. Spec eftersom jag använt det nån gång efter uppgraderingen av mjukvaran
Jag har svårt att tänka mig att en batteriladdare skulle kunna göra något med styrenheterna i bilen eftersom allt är frånslaget när du laddar batteriet. Har man däremot en laddare med starhjälp så ska man nog se upp om du använder den för att få igång bilen.
Överspänning är ett gissel för alla elektroniska enheter men dessa SKA vara skyddade mot överspänning etc. Dock bör man vid svetsarbeten på bilen lossa jordkabeln på batteriet.

Tobmag

Jag kunde iallafall bända så jag fick u[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]