Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengansolle
Frugans XC70 2,4T gäller det.

Gått 22.000 mil

För ett halvår sen då byttes spjällhuset, till ett utbytes/uppgraderat från Atech2

Sen dess dyker ibland felkoderna P0014 samt P1332 upp, alltid efter att det börjat stå ”emissioner -service erfordras” i displayen, den lilla kunskap jag har säger väl att dessa koder inte direkt är relaterade.

Nollar jag och kör så dyker det oftast inte upp förrän man kör på nån ojämn väg, så mina tankar går till nåt kabelfel nånstans då felen verkar komma och gå och oftast uppstår vid körning på guppig eller ojämn,n väg.

I samband med ett annat fel på bilen då,koder lästes ur så fanns även en intermittent felkod som pekade på läckage mellan insug och spjällhus men detta har uteslutits och vi konstaterade att denna felkod tydligen var borttagen med en senare version av programvaran.

Bilen går som vanligt förutom att den IBLAND har lite ojämn tomgång.

Var skulle ni börja felsöka? Olja och filter bytes 2 ggr per år och kör med bra olja så nåt kladd nånstans tror jag inte på.

Tacksam för tips och input
Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

De får inte ta ut någon avgift nattet[…]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]