Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dracc
Hej,

Har lånat en DICE-enhet av en kollega och kollat vad det är som gör att motorlampan lyser i bilen.
Får ut "ECM-2B2A Rear heated oxygen sensor (HO2S) bank 2, heating - Signal missing".

Tolkar läget som att det är läge att kontrollera kablaget och/eller byta bakre sonden på förarsidan. Kollar man del-listan så heter originaldelen 9497346 för bilar med chassinummer -174428. Det står även att man ska byta ut den mot en nyare modell och köpa totalt 4 clips.

Har någon här erfarenhet av denna operation, kanske några tips på hur man bär sig åt vid bytet?
Försökte ta tag i detta nu på morgonen efter inskaffande av nya pallbockar, en montörsvagn och Feltemas sats med sensor-hylsor.
Sensor köptes in från Autodoc, 549 kr inkl. frakt.

Hissade upp bilen, kröp in under, satte långa hylsan i Biltema-satsen på förlängare till dragskaft och tog i. Runddrog skallen på sensorn.
Hylsan märkt 7/8" (22mm). Vem i helvete fick för sig om att de där 0.225 mm (enligt skjutmått snarare 0.4 mm i detta fallet) helt plötsligt är oviktiga?
Att jag ens försökte med den hylsan trots den märkliga märkningen beror på att jag inte hittar någon annan kråkfot i storleken 22mm och behöver bli klar innan besiktning nästa vecka.

Hur fan bär man sig åt nu?
Jag utgår ifrån att jag behöver plocka ner katalysatorerna, men när de väl är väck: hur får jag grepp om sensorn så att jag kan dra ut den?
Sök på Stud Remover / Bolt Extractor, verktyg som greppar kring cylindrisk yta och ju hårdare du vrider desto hårdare griper verktyget kring den axeln (dvs kring det slitna greppet på sensorn).

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]