s70 2,5 skrev:Hej! jag är lite inne på att köpa en sommar bil, har kikat lite på s80 t6.
Frågan är hur driftsäkra dom är? och vad man bör tänka på.
kan även tänka mig en gammal 850 t-gul i super-skick.
vilken av dessa skulle ni ha valt?
tacksam för svar...
Var noggrann med att kolla att växellådan lirar som den ska, och noga
kolla oljans färg och lukt, det är relativt vanligt med vatten i oljan pga läckage från huvudkylaren till oljekylslingan för växellådan.
Så kolla bilens historik att huvudkylaren är bytt om det är en äldre 99-01
Kolla även den lilla extra oljekylaren för växellådan som sitter i nederkant
på huvudkylaren vid luftintaget, den börjar ofta läcka pga
konstruktionsfel i kylaren.
Nya modellen har en extra "flex-fäste" som tar hand om termiska
expansionen som inträffar när den blir varm/kall.
Kolla ev.oljeläckage från motorn, de har haft problem med porös
aluminium, på min fick de byta hela topplocket komplett för att
få bukt med det.
Samt det vanliga att bilen har haft få ägare, och inte någon 18-20 åring
som nyss fått körkortet är ägare av bilen....
Låter kanske fördomsfullt men jag vet hur jag var själv i den åldern!!
Annars är den en mycket bekväm (gubb?)bil, med imponerande kraft i motorn, min är iof chippad till 306hk/460Nm så det är mycket lätt
att få körkortet att ryka :D
Men tänk på att den kostar mer att underhålla/reparera.