Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bingman
Hej!

Hade bilen inlämnad på volvoverkstad för byte av Lambdasond,varvid jag påpekade att de skulle även titta på Ac:n då vi har hört missljud från den.
Nåväl får hem bilen med bytt lambda på skärtorsdagen(jippie 4040:-)men ac:n hade de gjort smärre justeringar påstog de.men missljuden kvarstod.
Now to the real fun part:Lagren i generatorn skriker som en hankatt i mars,(skär nog ihop när som helst).Kan Volvoverkstan ha pillat på generaton & gjort nåt för det var sannerligen inget missljud i generatorn innan?

Glad Påsk på er
av Frigge
Ja absolut ! Det är VÄLDIGT vanligt att mekanikerna stoppar i järnspån i lagren till just Generatorn när du har bilen inlämnad.

Det kan inte varit så att ljudet du trodde kom från ac:n egentligen kom från Generatorn :roll:
av Bingman
KulKul!

Missljuden jag hörde från ac:n kom & gick när jag har ac:n på,men
finns där inte när ac:n är avstängd.
av JK24T
Hmm.. tror nog det var generatorn som gnissslade istället för som du förmodade Ac;n. Aggregatremmen driver både generator och kompressorn, att lagerna skulle vara slut i generaton är ovanligt, kolla så att det inta bara är remmen som spökar.

- J
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Missljud från rem och aggregat.. jahopp!

De vanligaste orsakerna kan vara dåliga inre lager
i AC-kompressorn, sliten magnetkoppling till kompressor,
lagerljud från generator, mindre fungerande frihjul på
generator och tomt servosystem (ingen olja).
Alla felen kan förekomma men för att vara säker på just
din bil så måste den in på verkstad för en riktig analys.

Att ljudet ändrar sej efter hand som kompressorn slår till
och från beror på att belastningen ökar på remmen beroende
om kompressorn drivs eller ej.
Användarvisningsbild
av CarMan
Det trolligaste är att ljudet du hörde, är det som blivit värre!
ävann om det är så att du kunde påverka ljudet med ac-kompressorn så är det inte säkert att det var denna som lät.

det jag undrar är vad verkstan har gjort för en liten justering på din ac anläggning?

som Bänktsson skrev så är det vanligt med skrikande servo pump, på grund av låg oljenivå eller trasigt fri hjul på generatorns remskiva.
(trasigt frihjul brukar lätt kunna ändra karaktär om ac:n är på eller av, men hörs oftast bara strakst efter dragläge)
vad du har för fel på din bil, kan bara avgöras om man får lysna på den.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]