- mån 12 apr 2021, 09:18
#1440693
2520, 2530, 2590 och 25A0 är som tidigare, men du har två nya:
24E0: (troligen 25F0?) Fuel pressure-(Posible Cause)-low input Fuel filter blocked, fuel leak, FRP sensor, fuel quantity adjuster, fuel pressure control solenoid, fuel pressure low, fuel lift pump
2E00: Fuel quantity adjuster-(Posible Cause)-range/performance problem Mechanical fault, fuel quantity adjuster
Radera felkoder, start motorn, ta bort kontakten från Bränslemängd solenoiden (Fuel Quantity, på HT-pumpen) , och se om det går att varma motorn lite mera, motorn borde då låta mycket hårdare,
är det ingen skillnad så är solenoiden inte ok, eller det fattas tryck/flöde från tankpumpen.
Med kontakten borttagen så är det en fin anledning till att kolla eventuellt returflöde från HT-pumpen.
Dom nya felkoderna tyder på att den nya Bränslemängd solenoiden inte är ok, om det inte är en felkod som kommer från att du har testat motorn utan solenoiden inkopplat.
Radera felkoder
Mät trycket in till HT-pumpen med motorn igång, (så nära HT-pumpen som möjligt) varva och se om trycket sjunker mycket.
(Jag liter fortfarande inte på att pumpen i tanken klarar av jobbet)
Kolla alla returslangar och se hur flöde beter sig när varvtalet går upp.
Med motorn igång; Ta bort kabeln från Bränsletryck Solenoiden (hittas på Fuel Rail nära HT-pumpen) varva motorn, kolla tryck, sen returflöde från rail = 0
Se om motorn går att köra med en och en injektor urkopplat, och hur trycket beter sig då.
Låter motorn helt OK på tomgång (tänker på spridarna) , byt komplett HT-pump och rail-sensorer från en motor man vet är 100% OK.
Byt bränslefiltret på ny (gugga/metallskräp i filtret?) , lufta noggrant och radera felkoder innan start.