Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joggarn
Hej,

Jag vill köpa antingen en V70-08 eller -16. Jag antar att de är de bästa av V70-modellerna.

Jag vill försöka hitta en driftsäker bil till bra pris. Bensin, ej diesel. Funkar det bra med bensin/gas hybrid, eller ska man undvika dessa?

Vilket miltal är smart att sikta in sig på för att då billigt inköp, samt mindre underhåll?

08- under 20 000 mil och bytt kamrem? Eller bättre å sikta på 10-15 000 mil om man hittar sådan? Fel man ska se upp med? Vilken motor är bäst/driftsäkrast?
140/170 el mer?
Rimligt pris? 50-60 000:-?

Samma fråga med -16 års modell.
Rimligt pris? 150 000? Men de verkar gå för 180 000-230 000:-

Momenten el summumpaket? Vill gärna ha lite extra utrustning.

Verkar som bilhandlare sätter ockerpriser i dessa tider eftersom det är svårt att få tag i bensinare?

Vad är rimliga priser, just nu?

Jag verkar och funderar också på privarleasing Xc40 för 3395kr/mån el V60 för 4700:-/mån, men tycker egentligen det är för dyrt.
av MickeM
Driftsäkerhetsmässigt är ju V70N 2005-2007 den bästa vill jag hävda. Men dom är gamla nu, så åldern talar emot dom.

V70II av tidiga år dras återigen med barnsjukdomar som alla nya modeller får.
Dörrlås, bakvagnsbussningar, ac-pumpar vars rem kan ta kamremmen med sig...

En bilmekarpolare jag ofta talar bilköp med har sagt till mig att "efter 2013 blev Volvo riktigt bra igen". Då med focus på problem.
(Jag går i bytestankar själv)

Åldern är generellt viktigare än milen.
Det är mitt måtto.

Vill du ha mer specifika råd Ang V70II så rekomenderar jag att du postar din fråga i den forumkategorin.
av valln
Ett problem med V70 -08 är att det är en gammal konstruktion vilket medför att krocksäkerheten är ganska undermålig.
Annars är driftsäkerhet, komfort och rostskydd riktigt bra!
av MickeM
joggarn skrev: sön 28 mar 2021, 17:08 Ok men -08, med 10-15 000 mil måste väl vara ett säkert kort då? Finns knappt att få tag på iof.
En så gammal bil som 2008 så är skicket och historiken viktigare än milen.
Milrelaterade grejer är slitdelar som byts ut eftersom. Det är inte så dyrt.

En väl omhändertagen med 25000mil kan definitivt vara bättre köp än tveksamt underhållen 10.000milare.
Gamla lågmilare körs sällan, eller myvket korta sträckor. =ställer höga krav på underhåll.
Många servar efter milen, även om det går år mellan.
av Libbe
MickeM skrev: sön 28 mar 2021, 09:48 Driftsäkerhetsmässigt är ju V70N 2005-2007 den bästa vill jag hävda. Men dom är gamla nu, så åldern talar emot dom.

En bilmekarpolare jag ofta talar bilköp med har sagt till mig att "efter 2013 blev Volvo riktigt bra igen". Då med focus på problem.

Det är mitt måtto.

Vill du ha mer specifika råd Ang V70II så rekomenderar jag att du postar din fråga i den forumkategorin.
ac-pumpar vars rem kan ta kamremmen med sig... Hur då??? Om jag får fråga! Kamremskåpan är ju intakt!! Håller ju multirem utanför........... :-/
av MickeM
Libbe skrev: fre 02 apr 2021, 07:23
MickeM skrev: sön 28 mar 2021, 09:48 Driftsäkerhetsmässigt är ju V70N 2005-2007 den bästa vill jag hävda. Men dom är gamla nu, så åldern talar emot dom.

Det är mitt måtto.

ac-pumpar vars rem kan ta kamremmen med sig... Hur då??? Om jag får fråga! Kamremskåpan är ju intakt!! Håller ju multirem utanför........... :-/
Frigångslagret i AC pumpen havererar så acremmen (en egen rem) kastas av i riktning mot den tunna sköra plastkåpan över kamremmen. Remmarna trasslar ihop sig och kamremmen hoppar av.

Detta KAN hända på V70N också, men då ska man ha otur på riktigt. V70N har bara en rem och annorlunda dragning.

Googla.
av Libbe
Aldrig hört någonsin!
Att ngn råkat ut för detta!?
Inte jag heller för den delen.........Haft många V suttis sedan dom kom.

-Multiremmen går ju Utanför kamkåpan och i den närmaste vevaxelns remhjul............. -Det är ju en och samma rem.

Som sagt!
Aldrig sett ngn eller hört talas om att ngn råkat ut för detta! :-o
av pmlswede
Detta handlar väl om Fas2 inte v70n, läst om här på forumet både dieslar och 2,5ft som drabbas av detta, tror det togs fram ett extra skydd man monterade för att hindra multiremmen trassla in sig i kamremmen.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]