Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Annaalicia
Har precis köpt en halvsliten S80. Tidigare ägare har gjort något skumt med stereon. Själva ovandelen är nog tagen från någon annan modell då den inte passar ihop och dem har sågat i den för att den ska ”passa”. Ser extremt B ut. Jag kan inget om bilar så därför frågar jag här. Högtalarna funkar bara på högersidan av bilen dessutom. Som sagt så vet jag ingenting om något i bilväg men min tanke är att dom kan ha kopplat stereon fel och därför bara ena sidan med högtalare funkar. Kanske är helt ute och cyklar. Vad ska jag göra för att åtgärda felet?

Tänkte även på att sätena är väldigt slitna, sätesöverdrag, är det den billigaste lösningen? Inte snyggaste förmodar jag?
Användarvisningsbild
av jiha1968
Troligen har dom skruvat dit en radio från V/XC70 eller S60.
Går att byta igen, men ta en radio från en 2002 S80, inte nåt annat år.
(i så fall kolla att din och donatorns bil har samma 10. siffra i bilens VIN-nummer, t.ex 2 i ditt fall)
Eller byt till något mer moderna med Bluetooth m.m. (radio+faciaplate+kabeladapter)

Inget ljud på vänster sida:
Mycket svårt att koppla fel på Volvos original-radio.
Man får kolla kablar bakom radion, men lossna inte några kontakter på klimatanläggningen (CCM) eller radion (AUM) utan att lyfta batteriets jordkabel. (efter bilen har somnat)
Eventuellt kolla om det ligger en förstärkare på golvet under passagerarstolen, och om felet ligger där (extrautrustning).

Högtalarna kan testas med ett AA-batteri och två ledningar
(med att snabbt dutta +/- från AA-batteriet till högtalarens kablar, kommer det skapa ett poppande/skrapande ljud ifrån högtalaren om den och kablarna är ok)
Kabelbrott mellan dörr och kaross, eller själva högtalaren är mer normalt än fel på radion/förstärkaren.

Säten:
Borde gå att hitta något bättre på skroten om dom stör.
Eller så får man leta upp några halvsnygga sätesöverdrag, om dom gamla säten inte går att slipa ner lite och lacka (speciallack till läder)
Läderrengöring hjälper inte på sprucket läder tyvärr.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]