Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 bensin 140 hk årsmodell 2005.
För mycket olja i automatväxellådan eller rätt nivå?
Enligt papper från Bilia så heter automatväxellådan AW55-50.

Tisdagen den 16 mars i år åkte Jag till stugan, 18 mil hemifrån. Den sista biten av vägen är några kilometer med smal grusväg som har ganska kraftiga uppförsbackar och nedförsbackar innan man kommer fram till stugan så automatväxellådan växlar ner och upp ett antal gånger i dessa backar.

När jag kom fram till stugan parkerade jag bilen och lät motorn gå på tomgång, drog åt handbromsen, trampade på bromsen och flyttade växelspaken till alla växellägen, stannade cirka tre till fem sekunder vid varje växelläge.

Efter detta så ställde jag växelspaken i parkeringsläget med motorn fortfarande gående på tomgång, väntade två till fem minuter och drog ur automatlådans mätsticka ur röret medan motorn fortfarande gick på tomgång.

Torkade ren automatlådans mätsticka och satte fast den ordentligt i röret.
Tog ur mätstickan ur röret igen medan motorn fortfarande gick på tomgång.

Oljenivån var en bit över max markeringens hot på automatlådans oljesticka.

Jag blev lite orolig över att automatlådans mätsticka visade för hög oljenivå så jag tänkte att det är lika bra att jag kollar oljenivån igen.

Fredagen den 19 mars 2021 när jag var hemma igen så startade jag bilen med kall motor, körde cirka ½ mil på ganska plan väg tills mätaren för motortemperaturen visade att motorn var varm och körde ytterligare någon kilometer innan jag stannade bilen.

Nu kollade jag nivån på oljan till automatlådan på samma vis som vid stugan.

Denna gång var oljenivån strax under övre strecket på mätstickans hot del. Alltså nu visade mätsticka normal olje nivå i automatlådan.

Är det någon som vill förklara de två olika mätvärdena som automatlådans mätsticka visade?

För hög nivå olja på mätstickan vid stugan efter 18 mils körning, där de två tre sista kilometerna var på en smal grusväg med kraftiga uppförsbackar och nedförsbackar.

Rätt nivå olja på mätstickan efter kallstart av motorn och mellan fem till sju kilometers körning på ganska plan väg innan kontroll av automatlådans olje nivå.

Oljan i automatväxellådan bytes av Bilia 2016-03-15 enligt gammalt kvitto från Bilia.
På kvittot står det att oljan heter ATF Multiveicl (VX95 00 678).
Om jag minns rätt så fyllde Bilia på Castrol ATF Multivehicle i automatlådan vid bytet av olja.

Bilen har rullat cirka 4000 mil sedan bytet av olja i automatlådan. Jag tycker oljan fortfarande ser fint ljusröd ut och genomskinlig.

Jag hoppas ni orkar läsa detta långa Inlägg som jag tycker är skrivet på dålig svenska.
Jag försöker skriva så bra som jag kan men det blev inte bättre än så här.

Jag hoppas att någon mer än mig kan vara intresserad av vad jag har skrivit.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Hej
Jag tror helt enkelt att oljan är varmare och därmed har större volym när du kört till stugan.
Den andra mätningen gjorde du efter att motorn blivit varm. Växellådan hade säkert inte hunnit bli bli så jättevarm efter den relativt korta sträckan.

Intressant vore att mäta tempen på oljan vid de olika mätningarna. Det kan enkelt göras med en IR-termometer.

En annan sak som kan inverka är, att om bilen står på olika platser, när du mäter så kan bilen luta lite olika vilket kanske kan påverka hur högt oljan når på stickan.

Oavsett så tror jag inte att du behöver oroa dig för den nivån du har nu. Någon annan här kan säkert ge bättre besked om den saken.

Vänliga hälsningar, Bengt

ps bra skrivet :-)
Ja det låter normalt. Som Bengt säger så varierar nivån beroende på oljetemperatur. Bilden nedan är visserligen för 850, men principen är den samma
1616230926272.jpg
1616230926272.jpg (38.15 KiB) Visad 866 gånger
Som tidigare sagt kan det variera beroende på hur varm oljan är. mellan min och max är det bara 2dl
Bilagor
unnamed.jpg
unnamed.jpg (35.48 KiB) Visad 863 gånger
21168384885_b2e05ef031_o.jpg.png
21168384885_b2e05ef031_o.jpg.png (4.25 KiB) Visad 863 gånger
att det är svårt att kolla nivå i dessa lådor kan man konstatera och när det är såhär kallt ute ännu svårare. Ett tips är att skaffa VIDA eller en icarsoft att kolla tempen i TCM:en med. Vet inte om man man ta en ir thermometer o köra med faktiskt.

Men lådan växlar bra annars? För att över fylld såsom under fylld låda kan skapa problem..
Tack för alla snabba och utförliga svar. Bilen behöver alltså köras på landsväg i 30 minuter innan växellådan har rätt arbetstemperatur 80 grader och att det då ska vara minst 15 grader utomhus. I Haynes Gör det själv handbok står det också att oljan till automaten ska vara 80 grader varm vid nivå kontroll.

Jag tycker att lådan växlar helt OK. Köpte V70:an år 2016, har tidigare haft bil med manuell växellåda så jag vet ju inte hur mjukt lådan ska växla. Det är svårt att köra utan att man märker när lådan växlar upp i låga hastigheter men i hastigheter runt 50 Km/h och högre så tycker jag växellådan växlar mjukt och fint.
Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Den ska helst köras i 20 min i stan för på landsväg/motorväg kan det ta en bra stund innan den kommer upp i temp för den kalla luften som kommer in i kylaren för den kyler oljan rätt bra.

Optimala är väl bilkö i 40 graders värme i några minuter så kommer man nog upp snabbt i temp :-D haha

Ne men skämtåsido så är det rätt svårt att kolla temperatur utan att kolla i tcm:en vad den är exakt.

Ja desa lådor har en tendens att växla upp i tid och otid
Och tveka när gasar släpper gasar eller i rondell

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]