Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoIVägensÄnde
Hej!

Ny på forumet så ber om ursäkt för eventuella klavertramp och misstag.

Fick efter verkstadsbesök nyligen veta att våran V70 2.4 -02 har fått totalt datorhaveri. Motorstyrdonet/ECM är totalt stendöd. Går inte att få kontakt med det över huvud taget. När man vrider på tändningen står varvtalsmätaren och hoppar på noll-sträcket trots att motorn är avstängd. Vrider man på nyckeln drar den runt på startmotorn men tänder ej. Har även under lång tid haft problem med ett intermittent motortemp fel, där motortemgivaren med jämna mellanrum får fnatt och visar att motorn håller på att koka, trots att motorn är sval. Enligt flera källor (både våran verkstad, Volvos egna verkstad och andra verkstäder som sysslar med elektronik) så finns det i princip inget annat att göra om man vill hålla bilen rullande än att byta motorstyrdonet, vilket skulle kosta minst 15 papp men troligen snarare långt över 20 papp. Alltså långt mer än vad bilen är värd.

Alternativet blir då tyvärr att skrota. Problemet är att vi tycker att bilen är i för fint skick för att skrota. Den har inte gått mer än 23 000 mil. Karossen är för allt vad vi kan se rostfri, och rent mekaniskt så är den i väldigt bra skick. Att mer eller mindre skänka den till en bilskrot för nån tusenlapp bara för att elektroniken gett upp känns helt åt helvete när man vet att det finns delar att slakta som är värda långt mer än så. Tankarna gick då till att helt enkelt montera ner bilen och sälja den i delar. Speciellt när man ser priserna som bilskrotarna säljer reservdelar för.

Frågan är då vad ni på forumet som har erfarenhet av att skruva tycker om detta?

Är införstådd med att det kommer bli ett långt projekt och mycket jobb, men det spelar inte så stor roll för tillfället eftersom man tyvärr går och är arbetslös. Tid finns med andra ord att tillgå, och pengar in på kontot ses som ett plus även om timlönen för arbetet blir låg. Dessutom har man alltid haft intresse av maskiner och motorer, så att plocka ner bilen skulle bli ett bra projekt även för egen del.

Kan man för övrigt vänta sig att sälja delar för de priser som demonteringsfirmorna gör som privatperson? Eller blir det lägre? Vart vänder man sig för att på bästa sätt sälja delar som man demonterar, utan att lägga upp på blocket och bli nedringd av tjommar som ska försöka blåsa en?

Vet att "skrotning" av bil måste ske hos auktoriserad bilskrot (och att man som privatperson får "plocka delar" från en bil), men frågan är då hur mycket av bilen som måste finnas kvar för att den ska kunna skrotas? Kan man slakta ner bilen till chassit och lämna det som blir kvar till skrot? Kan man kanske rent av skära ner ramen i smådelar, och endast lämna in de delar som har chassinummer och liknande till skrot för att slippa kostnader med att få chassit bortfraktat när man avregistrerar? Har haft svårt att hitta någon konkret information om detta, så vad gäller?

Givetvis så ska alla miljöfarliga vätskor/material samlas in tas hand om, och utrymme att skruva i finns att tillgå. De verktyg som man inte redan har går nog antagligen att införskaffa eller låna till sig lite tillfälligt. Känner lite bilfolk, så det borde inte vara omöjligt.

Åsikter, synpunkter, tips och råd mottages hjärtligt!
Användarvisningsbild
av johnnype
Hej!

Jag och säkert flera har insikt nog i dessa gamla bilar för att kunna åtgärda sådana elfel själva! Men det är bara en hobby för mig förstås och inte mitt heltidsjobb :)

Finns bilen nära Värmland så får du gärna sälja den för en billig peng? 8-)
av Rådlös
En liten åsikt som jag har haft i många år om det aktuella fallet.
Nu hade du något fel med elektroniken, men det kanske finns delar som är användbara. Klipp inga kablar i onödan. Har du tid och energi så försök lossa kablagen i sin helhet. Jag tror att det är ett försäljningsargument som du med hedern i behåll kan ta ett skäligt pris och samtidigt säga till en köpare: "Här är hela enheten och här ser du kablaget komplett. Bara att koppla in på plats. Ingen tvekan eller grubbleri om hur och var det skall kopplas in!"
Användarvisningsbild
av johnnype
sicnarf skrev: tis 16 mar 2021, 11:24 Johnny--------Be good now! ;-)
Till mitt försvar så skickade jag ett PM där jag erbjuder att hjälpa till så gott jag kan också :-) Synd att skrota en bil i onödan så att säga, var är miljötänket i det?
av VolvoIVägensÄnde
Finns bilen nära Värmland så får du gärna sälja den för en billig peng?
Tackar för erbjudandet Johnny, men dels finns bilen inte i närheten av Värmland, och sen var ju tanken att man skulle komma ifrån den "billiga pengen" så att säga och kanske istället få en "hyfsad peng" för bilen. ;-)

Om du nu vet något sätt att fixa felet utan att det kostar skjortan får du gärna dela med dig - det bästa vore ju om man kunde få den att rulla igen så man slapp göra sig av med den!
Nu hade du något fel med elektroniken, men det kanske finns delar som är användbara. Klipp inga kablar i onödan. Har du tid och energi så försök lossa kablagen i sin helhet.
Nja, klippa sönder saker var väl inte tanken. Man är väl funtad lite efter principen att "gör det riktigt eller låt bli". Planen är väl snarare att demontera så mycket som möjligt själv, och om det finns nåt jag inte lyckas med att demontera utan att ta sönder det så får det helt enkelt följa med bilen till skrot. Tack för inslaget Rådlös!
av MickeM
Realistiskt, hur mycket delar kan man sälja?
Vad kan man förväntas få för dom, kontra arbetet med att plocka ur drivlinan, mm.

Säljs inte över en natt, så sakerna måste förvaras någonstans.

Ju mer som är bortplockad, desto djävligare att frakta den till skroten.

Jag tror vinsten är dålig timpeng.

Skicka den med sämsta hjulen.säger jag.

Eller naturligtvis, lämna ECM till Johnnype för kloning till en annan.
Måste vara största vinsten att sälja den fungerande. Även minsta arbetet.
Bäst timpeng, med andra ord.
av VolvoIVägensÄnde
volvofantast skrev:Du kan ju inte ta samma pris som på bilskrot,då skulle jag hellre köpa delen på skroten och få kvitto
Nej, där har du ju givetvis en poäng. Hur mycket tycker du skulle vara rimligt att dra av som privatperson? 80% av bilskrotens priser? 70%? 60%? Om man exempelvis plockar ur motor och komptestar den så man kan påvisa att den är i bra skick?

Tackar för svar!
av VolvoIVägensÄnde
Mycket bra synpunkter Micke!
Säljs inte över en natt, så sakerna måste förvaras någonstans.
Inget större problem då man bor på landet. Finns en hel ladugård, ett extra garage, källare, vind och diverse bodar att förvara saker i.
Jag tror vinsten är dålig timpeng.
Återigen inte större problem eftersom man för tillfället är arbetslös, så låg timpeng är ändå bättre än ingen timpeng alls. Och vad ska man göra istället, sitta och dega i soffan/framför datorn? Personligen tycker jag nog det isåfall låter bättre att vara ute och skruva. Då både lär man sig något och får kanske någon slant för mödan i slutändan också. Men det är ju bara som jag tänker.
Ju mer som är bortplockad, desto djävligare att frakta den till skroten.
Detta däremot är ju givetvis sant. Så frågan är ju återigen hur mycket som måste vara kvar på bilen för att den ska kunna skrotas? Tar skroten emot ett nedskuret chassi på ett personbilssläp eller måste bilen vara någorlunda hel? Bor som sagt på landet så diverse maskiner med lyftkapacitet finns att tillgå, så att få upp den nedplockade bilen på släp och få iväg den är jag inte så speciellt orolig för. Så länge man bara får bilen nedplockad tillräckligt långt borde det inte vara omöjligt.

Sen är det givetvis också sant att det bästa är ju om man kan få bilen i brukbart skick igen, och det tänker jag nog försöka luska lite till i innan man börjar skruva på bilen. Alternativt kanske man hittar någon som är villig att ge ett rimligt pris för den, men det håller jag nog inte tummarna för.

Tackar för svaret!

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]