Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengansolle
Har haft problem med att ABS-lampan tänts ett tag och diverse skumma saker som broms till bak , knepig gång osv nån tidigare nyss skrivit om.

Åkte ner å kollade felkoder hos en kompis som har lite mer avancerad dator, och mkt riktigt så visade den ett intermittent fel höger bak.

Så jag tänkte beställa givare och Abs-krans, men finns inte kransar köpa till dessa? På vissa sitter de ju på lagret/lagerboxen.

Är en 2001a xc70 2,4T med steptronic

Help me så jag kan beställa det som behövs
av MickeM
Är inte abskransen bak en del av hjullagret även på AWD tror jag.
Riktigt ovanligt med fel på dom kransarna för dom är tjockare och bättre skyddade.
Snarare "rostlyftande " i så fall. Dvs det rostar vid/under sensorn så expanderar och den kommer för långt från kransen. Eller pressar sönder sensorn.

Men, är inte (felaktig) felkod höger bak, också ett vanlig felkod när ABS enheten är dålig?
Även kontaktproblem vid ABS boxen.
av Bengansolle
Ja vi får se, provar byta givare imorrn. Vi körde bilen med datorn inkopplad å den visade konstant fart på alla hjul men höger bak kom å gick så jag hoppas det e det enklaste. 🙃
av MickeM
Låter mer som ett kontaktproblem.
av Bengansolle
Jävulskt märkligt. Med den gamla givaren hade jag signal ibland, körde med dator inkopplad å den kom å gick hela tiden.

Nu med en helt ny får jag ingen signal alls höger bak 😂
av Bengansolle
Det va magnetringen i bakhjulslagret som va helt väck, så bytte bakhjulslager idag så nu e det inga lampor eller mystiska grejjer längre 👍

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]