Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av megga
Hej!

Har fått oljud när jag åker i gupp och på öjämna vägar :cry: , låter ungefär som ett skrapande/klonkande.... svårt att förklara :???:

Läst lite här på forumet och kommit fram till att det antagligen är stabliseringsstaget o framvagnen, vart sitter det? Är det staget som sitter i motorutrymmet tvärs över? För mitt är väldigt glappt där.

Märkte även nu när jag bytte till sommardäck att det uppståt skrapmärken på insidan av hjulhuset på bägge sidor... :(

Tacksam för hjälp

Glad påsk
Magnus
av Marbas
jag hade 15" vinterhjul och satte på 17" 225/45 nu till sommaren, och fick också skrapmärken, dvs hjulen går i vid fullt rattutslag. Detta löser man genom att begränsa rattens utslag så att hjulen inte går i. Det gör man på två sätt - utslagsbegränsare i styrväxeln samt styrstoppar ute i hjulen. Utslagsbegränsare i styrväxeln kostar ca 900:- plus arbete, så det hoppade jag över utan bytte bara styrstopparna i hjulen. Dessa kostade ca 200:- för två stycken (en till varje hjul) och gick väldigt fort att byta (två stycken 12mm bultar per stopp). Har nu inget skrap från hjulen i hjulhusen...

Man ska vara medveten om att när man bara gör begränsningen i hjulen och hoppar över styrväxeln, så kan man belasta styrningen hårt om man vid fullt rattutslag försöker vrida lite till, men är man medveten om detta är det ju inget problem.
av megga
Hej!

Har haft 15" vinterdäck, precis som sommardäcken förra sommaren. Båda med storlek 195/65 15", ljudet har kommit senaste månaden med vinterdäcken på.. trodde först att det var upphängningen till avgassystemet, var ett som var sönder men det hjälpte inte tyvärr.

Glad påsk

Magnus
Användarvisningsbild
av greeeken
megga skrev:Hej!

Har haft 15" vinterdäck, precis som sommardäcken förra sommaren. Båda med storlek 195/65 15", ljudet har kommit senaste månaden med vinterdäcken på.. trodde först att det var upphängningen till avgassystemet, var ett som var sönder men det hjälpte inte tyvärr.

Glad påsk

Magnus
Kan vara skröp, sten grus i stötdämparna
av turbomart
megga skrev:Hej!

Har fått oljud när jag åker i gupp och på öjämna vägar :cry: , låter ungefär som ett skrapande/klonkande.... svårt att förklara :???:

Läst lite här på forumet och kommit fram till att det antagligen är stabliseringsstaget o framvagnen, vart sitter det? Är det staget som sitter i motorutrymmet tvärs över? För mitt är väldigt glappt där.

Märkte även nu när jag bytte till sommardäck att det uppståt skrapmärken på insidan av hjulhuset på bägge sidor... :(

Tacksam för hjälp

Glad påsk
Magnus
Hej på er.
Staget du beskriver som sitter i motorrummet har med motorupphängningen att göra. Det ska "sitta löst".

Jag har den senaste månaden fått ett nytt ljud i bilen. Jag har lokaliserat det till höger hjulupphänging fram. Ett fruktansvärt gnällande gnekande! Ljudet kommer vid fjädringsrörelser, både snabba och långsamma. Det är inget "hårt mot hårt" metalliskt glapp-klonkande utan det låter som nån form av torrt gummi som gnider mot nåt annat!

Men nu på slutet så tycker jag nog att det även börjar klonka lite metalliskt så den är väl nån styrled eller nåt krängingshämmarstag. Styrningen känns fortfarande normal och glappfri.

Har inte riktigt koll på vilka "typfel" som finns i hjulupphängingen fram. Tips nån?
av JK24T
Typiskt krängningshämmarstag, 119:- /st på Beiltema.

Lyft bilen så att båda fram/bak-hjulen hänger fritt, skruva av stagen och ersätt med nya, enkelt.

- Johan
av turbomart
JK24T skrev:Typiskt krängningshämmarstag, 119:- /st på Beiltema.

Lyft bilen så att båda fram/bak-hjulen hänger fritt, skruva av stagen och ersätt med nya, enkelt.

- Johan
Först- sorry megga för att jag klampar in å knycker din tråd, men jag tror vi är ute i samma ärende.

Johan, det du skriver, är det en trolig lösning av mitt eller trådskaparens problem? Kanske har vi samma fel?

För de pengarna kan det förvisso vara värt att testa även om man ej är 100 säker på att det är de som väsnas.

Och vad menar du med att " båda fram/bak-hjulen hänger fritt" ? ?:-/ Ska alla fyra hjul hänga i luften? Kan iofs tänka mig att det är bra att hissa upp båda framhjulen för att avlasta krängningshämmaren. Men var ska man isåfall sätta garagedomkraften? (lyftpunkt var?).
Tacksam för svar.
av megga
hej!
Tack för svaren!

Men är det någon vänlig själ som kan förklara för mig var dessa krängningshämmarstag sitter så att jag kan känna om det är dom som är glappa.

Magnus
Användarvisningsbild
av #27
megga skrev:hej!
Tack för svaren!

Men är det någon vänlig själ som kan förklara för mig var dessa krängningshämmarstag sitter så att jag kan känna om det är dom som är glappa.

Magnus
Dom sitter mellan fjäderbenet och krängningshämaren om du vrider ut hjulet så ser du dom ca 20-30 cm långa.
av turbomart
Resume: jag har sedan en tid haft oljud i framvagnen, höger sida. Först var det ett gummi-aktigt gnekande som senare kompletterades av ett hårt-mot-hårt klapprande när jag körde i gropar å gupp. Det lät inget när man gungade på bilen när den stog still.

Nu har jag varit inne på, som det så fint heter, servicerådgivning hos Volvo i Karlstad. Vi tog en sväng och gnekandet hördes innan vi kom ut från parkeringen. Klapprandet hörde vi inte på den korta tur vi tog. Sen in i hallen. Han ryckte i motorn och övre motorfästet (den tvärgående stålröret ovan-bakom motorn). Inget ljud. Han gungade på fjädringen. Inget ljud. Hissade upp den så hjulen hängde fritt. Han tog tag i krängninghämmarstaget med en polygrip och vred. Kände inget glapp. Däremot så sitter det på fjädrarnas nedarsta varv ett plastskydd. Dessa hade åkt upp en bit på fjädrarna så dessa drog han ner så långt det gick.

Sen tog vi en sväng igen. Å banne mig. Klapprandet var borta! Så det som orsakade det ljudet var alltså när två intilliggande varv på fjädrarna slog ihop. Känns lite långsökt, men ljudet är de facto borta.

Gnekande var dock kvar som tidigare. Han antog att det hade med fjäderbenets övre lagring att göra. Där sitter det tydligen nån form av lagring som innehåller gummi. Fick ett kostnadsförslag på 700 kr arbete + 1200 kr delar (Fjädersäte, VO8646713, 302.50kr, Lagring VO 31200599 881.25kr).

Känns lite överjävligt att punga ut de peningarna på ett oljud som inte har med funktionen att göra. Nån som har erfarenheter av dessa lagringar? Det känns verkligen som ett sprut 5-56 på rätt ställe skulle kunna lösa det.

Får se vad jag gör åt det. Tills vidare gnekar jag mig fram å hoppas på självläkning...

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]