Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av born52
Har börjat att fundera på montera sommardäck,såg då att 2st av dom va ganska nötta,medans dom andra två såg bra ut.Bilen är en XC70 -01 har läst om hur viktigt det är med lika nötta_nya däck runt om.Nu till frågan: spelar det verkligen nån roll på millimetern gällande nötningen , jag menar att om 2st är bra kan man (törs) inte då bara investera i 2 nya ?
GLAD PÅSK till er alla lyckliga volvoägare :lol:
av Bengt A
Jag har ställt samma fråga här en gång, o hittar inte svaret med sökmotorn, men här är en liknande tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... kelv%E4xel

Svaret gick ut på att man ska vara försiktig, men med samma fabrikat och 2-3 mm skillnad går bra. För att vara säker på att drivlinan /vinkelväxeln) inte tar stryk, skall de största (nyaste) däcken sitta fram. (För att få bästa fäste/slippa bakhjulssladd ska det ju igentligen vara tvärt om).
Jag har nu för 2:a gg bytt ut två däck o satt dem fram, soo far soo good.
av TwinTurbo
Glöm inte att rotera däcken sedan, dvs byt axel på däcken så att slitaget blir jämnt på alla fyra däcken.

Det blir dyrt om man glömmer sig.....

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]