Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roger82
Hej!

Har en XC90 D5 -06 som under en tid tagit vatten. Inga mängder, man har fått fylla kärlet 1-2 ggr i veckan då nivåvakten klagat. Har kollat noga under vid flera tillfällen (även på lyft) och det fanns ej en droppe under. Kollade värmeelementet i kupen men det var inget blött runt detta. Man började misstänka toppackningen och tänkte att jag fixar detta när det blir varmare i blå hallen...

Men sen slog mig en sak: Nu när det blivit mer ljummet här i söder så tar den betydligt mindre kylarvätska. Värmaren går ju mindre ju varmare det blir. Det finns inga externa läckage på värmaren, servade den i höstas och den såg hyfsad ut invändigt.

Då kommer jag till slutsatsen att kylarvätska läcker ut internt i värmaren när den expanderar av värmen så att vattnet följer med gaserna ut. Har inte reagerat på att den rykt onormalt dock.

Vill gärna bolla det här med er! Någon som har andra teorier? Någon som varit med om att vatten läcker inne i värmaren?

Mvh Roger

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]