Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en volvo S60 årsmodell 2001 som nu under vintern har problem med att starta. När man vrider på nyckeln så smattrar det bara och bilen går ej igång. Efter laddning av batteriet eller vid användning av startkablar så startar den dock som den ska. Jag vill gärna felsöka och kolla lite innan jag börjar byta saker som ej är problem med och har därför lite frågor om någon är intresserad av att hjälpa till lite. :)

1.) Jag känner att det kan vara något av följande som är problem:
  • Generatorn är dålig och laddar inte batteriet nog mycket
  • Bilen har en ström läcka någon stans och drar ström från batteriet även när bilen inte är igång.
  • Batteriet är dåligt
Hur felsöker jag detta på lättaste sätt? (Jag har multimeter.)

2.) Kan något i bilen ta skada av att man laddar batteriet när det sitter i bilen utan att man kopplar ur kablarna?
Nej batteriet eller annat i bilen tar ej skada vid laddning. Jag själv laddar i motorrummet på pluspolen och minus tar jag på motorlyftöglan.
Du kan utesluta generatorn om den laddar ca 14.6 ca på tomgång.

Finns flera videos på Youtube om du vill kolla på andra.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Hur gammalt är batteriet. Brukar vara instämplat på batteripolen som en kod. 0112 betyder 2001 december 1208 betyder 2012 augusti osv. Att det bara smattrar brukar innebära att batteriet är dåligt eller dåligt laddat. Vad är det för bil bensin/diesel, bränslevärmare?
Batteriet testas med en batteritestare. Finns att köpa för runt 400 kr eller be att de kollar på en lokal bilverkstad eller större bensinmack som säljer batterier.
Batteritestare i all ära men det riktiga testet är kallstart i -30. :-D Går motorn runt så är batteriet okej, annars är det dags att byta (om det inte hjälper med att ladda)
Annars kan man ju sikta på att köpa nytt batteri typ vart 6-8:e år om man vill slippa problem
¤ Byt Batteri
¤ Byt laddningsregulatorn
¤ Sedan får du felsöka din misstanke om Tjyvström.

Att det "Smattrar" elr klickar är tecken på att det finns ej tillräckligt med Power i Batteriet. Och det klarar inte av att dra startmotorn runt.
När kollade du laddningsförfarandet sist? När bytte du regulatorn sist? Svaren har du nog sjlv om du tänker efter................

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.