Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tjena,

Ska vara öppen med er och fråga om någon i Göteborg känner till eller är en lackerare som kan tänka sig att åta ett jobb privat (utan kvitto) för att laga rost mot en sjysst peng?

Tack på förhand.
av hno12
sicnarf skrev: tis 16 feb 2021, 19:02 Du får skriva vad det är för jobb. Beskriv exakt. Rost kan vara en liten skärm eller halva underredet.
Det är en rostfläck på höger framdörr som en femkrona. Precis under dörrlisten. Sedan har det även börjat bubbla upp lite ovanför listen också.
av S6024t
Dubbelhäftande tape,har för mig att det är nått clips i ändarna, brukar ju rosta i framkant,kan vara tunnt med plåt kvar..
Användarvisningsbild
av Erik Å
Någon som vill höra lite dåliga nyheter? :-D
Hade själv en liten rostbubbla under precis under skyddslisten på förardörren på min V70 mk 1. Såg inte så farligt ut..
Så jag började slipa, såg hur rosten kröp in under listen så det blev att plocka bort den (värma med hårtork och slita försiktigt så att tejpen släppte)
Hittade mer och mer rost under listen och började slipa. När all rost var borta så kunde man stoppa in handen genom hålet :-/
Så min framdörr består numera delvis av glasfiberarmerad plast. Riktig lamineringsepoxy med glasfiberväv givetvis, det byggde man ju karosser till sportbilar av förr i tiden :party:
Sen spackel + spraylack + klarlack + återmonterad list, syns inget om man inte vet eller tar fram förstoringsglaset.. Det hela tog några timmar, ja.
av hno12
@S6024t, Ok, min kollega har en något år äldre V70N. Han trodde att det var clips som gällde. Men det återstår att se. Tror att det finns en och en annan video på youtube som man kan se. Tack för input!
av hno12
@Erik Å, tråkigt men du fick det gjort! Jag fick också göra något liknande på min 850 jag hade för ett gäng år sen. Men då handlade det om ett hål jag fick i vänster framdörr pga en metallbit som jag körde på som studsade in mot mitträcket och mot min dörr. En jäkla massa spacklande, nät och slipande. Men tack för tipset ialf, då kan jag förbereda mig på det värsta. I absolut värsta fall så blir det en ny dörr på skroten för bekvämlighetens skull. Såg att det fanns en med lite skav med rätt färgkod.

Nej, har fått 0 återkoppling och n&aum[…]

Elektrisk baklucka igen

Sett lite trådar men inte förstå[…]

Här är en video på vad som sker ju[…]