Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
Har hittat två S60 D5:or som jag blivit lite intresserad utav. En 03:a samt en 05:a, båda kostar ungefär lika mycket, 05:an har rullat längre. Dock är nog den mest intressant då den är faceliftad. Vad kör man en S60 D5 på i blandad körning, bilarna har manuell låda. Har räknat lite på det och tror brytgränsen rent ekonomiskt sett för min del går någonstans vid ca 1700 mil, idag kör jag mellan 2000 - 2500 mil per år.
Användarvisningsbild
av Svahn
Köp 05án, uppdaterat är bättre.Har haft en 02 manuell och den körde frugan på 0,58 blandad körning. Nu väntar jag på en Classic D5 AWD Automat. Kolla runt lite på dieselpriset, en del bolag har lokala återförsäljare som kan ge bra pris.
av OrsonGbg
Ska prova 05:an imorgon tänkte jag.
Användarvisningsbild
av greeeken
Vart ska brytgränsen vara för att det ska vara ekonomiskt
av Moody
greeeken skrev:Vart ska brytgränsen vara för att det ska vara ekonomiskt
Beror ju på hur långt du kör per år
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Runt 1500 mil/år
Användarvisningsbild
av Janne3
Har för mig jag räknade ut det i en annan tråd, kom fram till ca 1700-1800 mil har jag för mig ,(Mack pris )och de kan ju bli vesäntligt billigare om du har möjlighet till lägre pris
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Janne3 skrev:Har för mig jag räknade ut det i en annan tråd, kom fram till ca 1700-1800 mil har jag för mig ,(Mack pris )och de kan ju bli vesäntligt billigare om du har möjlighet till lägre pris
Jo 1700-1800 blir det om man räknar på de siffor som tillverkarna skiver i sina glassiga broschyrer. Men....

Jag har aldrig lyckats komma ned i desa siffor vare sig med bensin eller diesel och då kommer man ju snabbare till "break even"
av cassidy
VolvoB20 skrev:
Runt 1500 mil/år
Jag fick det till knappt 1400 mil per år när jag räknade. Har inte uträkningen till hands men jag räknade på 25% lägre förbrukning för en diesel jämfört med motsvarande bensin (schablonvärde enligt Teknikens värld tror jag). Sen är det bara att räkna på hur många mil du behöver köra för att kompensera för den högre fordonskatten.

Hursom - om en bensinmotor drar 0.9 så blir det 0.675 om du väljer den räknemodellen. Jag pendlar 6 mil enkel resa per dag och har inga som helst problem att komma ner mot 0.56-0.58 med sommardäck, då ingår även en del stadskörning (kanske 10-15%).

Vill man vara lite elak kan man säga att det är sällan problem att räkna hem en diesel om man tittar på en Volvo eftersom bensinmodellerna är allt annat än snåla ... :lol:

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]