Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomsa62
Hej
Ska bygga eget kylfläktspaket till hobbybilen pga att jag vill få bort den mekaniska fläkten,inga kylproblem i nuläget allts.
Var inne på tidigare V70/850/S70 med 2 stegs fläktar men en variabel är ju fränare .
Men de nyare fläktarna styrs ju via nån styrenhet.
Är det mer än den styrenheten som sitter på fläkten som är inblandat ?
En kylvattengivare såklart men fler styrboxar mellan den och den box som sitter på fläkten ?

Mvh Tomas
av MickeM
Tillslaget av fläkten beslutas av ECM och temperaturen kommer från vanliga tempsensorn.

Det på kylaren är väl bara driveneheten med hög/lågfart.
av MickeM
Du kan ju styra dessa fläktar på gammaldags vis också. Fläkten är bara en elmotor.
Med två fläktar kan du ju enkelt få två hastigheter. Parallell och seriekoppla dom.
Det är vad orginal fäktstyrningen gör.
av tomsa62
Hur kopplar man då?
Om den får info från ECM om vilket varvtal så är det väl med pwm pulser och det har jag ju inte i bilen.
av MickeM
tomsa62 skrev: tis 09 feb 2021, 07:20 Hur kopplar man då?
Om den får info från ECM om vilket varvtal så är det väl med pwm pulser och det har jag ju inte i bilen.
Är du säker på att dom är så sofistikerade på V70N-serien? Kan inte räkna ut vitsen med den exakta styrningen då.

Nyare kan jag tänka mig det av miljöskälen.
Tom generatorn laddar inte alltid på dom...
av tomsa62
Inte säker men enlig de uppgifter jag hittat lösryckta på nätet så går de inte igång utan denna signal.
Känns som en vanlig gammal 2 stegs fläkt blir lösningen för min del

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.