Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena, helt ny här men lär bli en hel del frågor framöver då jag köpt en Volvo V70 -03. Som student har jag verkligen inte råd att betala folk att fixa den åt mig men tänker att det mesta småfix går att lösa med guider, forum, rätt delar och framförallt tid.

Jag har bland annat en lampa som är trasig i instrumentpanelen, bakom milräknaren. Man ser fortfarande siffrorna med lite besvär så det är lampan som är paj(tack EKAH på Youtube). Men då kommer nästa tröskel för en rookie, hur vet man vilken lampa man ska beställa?

Samma sak gäller egentligen vindrutan i passagerardörren där plastblocken som glider för att höja och sänka fönstret verkar slitna, inte öppnat än men det verkar som att det är det som är problemet. Hur vet jag vilken artikel jag ska köpa?

När jag ändå har er på linan och om ni har tid är sätesvärmaren på passagerarsidan paj, det blir glödhet och har bränt hål i sätet, det känns som ett relativt stort projekt som jag inte kollat på hur man ska fixa, någon som har någon tanke över huvud taget kring det? Det är ganska lågt prioriterat dock.

Tack på förhand,
Gustav
Verkstadsprogrammet VIDA tillsammans med en DICE-enhet rekommenderar jag. Detta är vad återförsäljarna använder i b.la. reservdelsbutiker och i verkstadshallarna. Går att få tag på precis alla reservdelsnummer, guider på att byta/reparera precis allting i en Volvo och mycket annat så som servicescheman. Enheten + programmet kostar via kinesisk väg ca 1500. Programmet går att få hem gratis, men med DICE-enheten kan du felsöka och ändra/kalibrera en sjuherrans massa saker i bilen. De pengarna har du tjänat igen efter ett verkstadsbesök.
Med lite tur och möda kan man hitta artikelnummer i sprängskisserna på https://www.volvopartswebstore.com/
Men det är bara de modeller som såldes i USA som finns upplagda där..
Praktiskt att kunna se ungefärligt pris på originaldelarna, tar man USD-priset x 10 så får man ganska exakt de svenska priserna

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.