Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er Volvo-nördar...

:D

Har som sagt nyligt blivit ägare till en helt fantastisk V70 2.4T jub.modell -02....är grymt nöjd...
Men...köpte den med ev. trasig låskista...och det skulle/skall den förre ägaren stå för...dvs reparationen så det är ok igen.
Väldigt ärlig snubbe...
Så jag for glatt imorse till Bilia i Nacka och frågade om det ev. fanns tid för en koll på mitt irriterande problem.
Problemet?
Jo, vid kallare väderlek så är förardörren inte riktigt me i matchen...den öppnar sig inte. Låspinnen går inte upp...och det knäpper liksom i dörren...låter som från själva manöverdosan. Knäppande ljud. Relä?

Vad beror detta på?

På Bilia's kundmottagn. så sa hon att det lät som låskistan som var dålig.
Byte av denna inkl. jobb skulle gå lös på ca 4200:- !!!!!
:x

Helt sinnessjukt.....Har man nån garanti för att det BARA stannar där ekonomiskt???
Vill ju inte direkt prova mig fram....vill veta att detta löser problet..

Någon???

/ Andreas,Nacka
av cme
Har brottats med detta problem i ett halvår nu. Bilia har ett "paketpris" på 2900:- om det kan vara till någon tröst. Verkar var ett vanligt problem...

För mig så var det inte låskistan utan det verkar vara PDM:n, dvs styrenheten i passagerardörren som styr allt i dörren. Jag hade ner denna själv i ren desperation och har nu konstaterat att funktioen är temperaturberoende. Lägger jag den i solen så funkar allt. Blir det lite kallare så funkar den inte.

cme
Användarvisningsbild
av sprayblob
Dvs bytte du bara dörrmodulen så var problemet fixat?

För jag har ju exakt dom symptomen.....det är ju vid en viss temperatur som detta fenomen sker även för mig...kallare väderlek eller lagom kall "skugga".

Paketpris??
Vad innebär detta för dom 2900:-?
Dörrmodulen inkl. jobb?

/ Andreas
av Kena
Nånn elektronikutredare som kan klura ut var felet är? går det att bränna ihop med glödkolven?
Användarvisningsbild
av sprayblob
...och fick som svar att det tickande ljud som kommer när dörren "försöker" låsa upp...det kommer inte från dörmodulen (DDM)
...för där finns inte alls några rörliga delar.
"-Men inget relä som klickar där alltså?"
"-Nej. Finns inga rörliga delar där."

Detta strider lite mot min tro....för jag är inte direkt döv. Jag hör tydligt hur det klickar o låter i området kring dörrmodulen.

Men jag vet inte....Kan detta klickande ljud komma från själva låskistan?
:???:

Ingen som öppnat upp en dörrmodul som kan verifiera om jag har fel? Relä där inne eller inte?
av cme
sprayblob skrev:...och fick som svar att det tickande ljud som kommer när dörren "försöker" låsa upp...det kommer inte från dörmodulen (DDM)
...för där finns inte alls några rörliga delar.
"-Men inget relä som klickar där alltså?"
"-Nej. Finns inga rörliga delar där."

Detta strider lite mot min tro....för jag är inte direkt döv. Jag hör tydligt hur det klickar o låter i området kring dörrmodulen.

Men jag vet inte....Kan detta klickande ljud komma från själva låskistan?
:???:

Ingen som öppnat upp en dörrmodul som kan verifiera om jag har fel? Relä där inne eller inte?
Det sitter några små "reläer" i åtminstone PDM:n (sannolikt också i DDM). Dessa klickar i min bil varje gång man låser eller låser upp.

cme
av cme
sprayblob skrev:Dvs bytte du bara dörrmodulen så var problemet fixat?

För jag har ju exakt dom symptomen.....det är ju vid en viss temperatur som detta fenomen sker även för mig...kallare väderlek eller lagom kall "skugga".

Paketpris??
Dörrmodulen inkl. jobb?

/ Andreas
Mitt problem är ännu inte löst.

Enligt bilia kostar byte av låskista 2900:- De var verkligen störtsäkra på att det var "mikrobrytare" i låset som krånglade.
Har bytt den totalt tre gånger nu utan ngon förbättring.

Byte av PDM kostar 4400:-
Jag börjar nu bli lite irriterad på att ett lås kan kosta så mycket att åtgärda. Har plockat ner PDM och plockat isåär den själv. Det är verkligen låg kvalitet i utförandet (men kanske samma nivå som övriga delr på bilen). PDM:n är temperaturkänslig så kunde jag bara hitta felet så kanske det vore löst. Har rengjort allt med kontaktspray och okluärt granskat kretskort och kontakter utan något resultat.

cme
av Marbas
cme skrev:
sprayblob skrev:Dvs bytte du bara dörrmodulen så var problemet fixat?

Paketpris??
Dörrmodulen inkl. jobb?

/ Andreas
Mitt problem är ännu inte löst.

Enligt bilia kostar byte av låskista 2900:- De var verkligen störtsäkra på att det var "mikrobrytare" i låset som krånglade.
Har bytt den totalt tre gånger nu utan ngon förbättring.

Byte av PDM kostar 4400:-
Jag börjar nu bli lite irriterad på att ett lås kan kosta så mycket att åtgärda. Har plockat ner PDM och plockat isåär den själv. Det är verkligen låg kvalitet i utförandet (men kanske samma nivå som övriga delr på bilen). PDM:n är temperaturkänslig så kunde jag bara hitta felet så kanske det vore löst. Har rengjort allt med kontaktspray och okluärt granskat kretskort och kontakter utan något resultat.

cme
Eftersom det är temperaturberoende så låter det verkligen som någon kass lödning. Har själv ingen koll på hur PDM:n ser ut eller resten av elektroniken i låsdelen, men skulle föreslå (som någon också tidigare gjort) att löda om det som går att löda om. När något blir varmt så expanderar det och då plötsligt blir det kontakt och allt fungerar. Denna "expansion" är inte stor men tillräcklig för att förändra funktionen. Vad jag menar är att även om en lödning ser ok ut kanske den är kass. Du har ju egentligen inte något att förlora på att försöka...
Användarvisningsbild
av sprayblob
Ahhhh..jo....som jag förstod så är det ett relä i den.....det jag inte tyckte om var att "teknikern" på Bilia blå-ljög för mig när han bedyrade att det inte fanns rörliga delar i DDM:en..*hhmmfg* :x

Hur tar man ut denna DDM? Kan man ta loss den utan att lossa dörrsidan fr. dörren?
Dvs går den att på enkelt sätt lirka upp den ur dörren...?
:?:

Jag är ju själv en mkt god vän med lödkolvar...*utbildning inom el-tele*
så genomgång av denna gör jag gärna bara jag kommer åt den.
Är det ytmonterade prylar på kretskortet?

Nån som har en bild kanske som dom skulle kunna posta?
av cme
Du måste ta ner dörrsidan. Det går inte att lirka ut den med mindre än att dörrsidan förstörs.

Gör så här:
1. Dra backspegelkåpan rakt ut.
2. Använd ett "falsben" (eller en smörkniv i plast, INTE en mejsel) för att sprätta isär handtaget.
3. Lossa två torx i handtaget
4. Tryck in mitten på "plastnitarna" cirka 1mm (du känner läget). Det är väl nio stycken tror jag. Ta ut alla plastklipsen.
5. Haka av dörrpanelen och lossa de två kontakterna till PDM.

PDM:en sitter fast i dörrsidan så man får ha gått om falsben eller skruv mejslar för att trycka ut "klipsen" som håller den. De på baksidan av PDM:en är svårast men det går om man tar det i lugn och ro..

PDM:en kan sedan sprättas isär ganska lätt...
------------------------------------------------------------------------

Innan jag själv börja värma om lödningarna skulle jag vilja ha bekräftat av någon att det inte är någon komponent som kan ta skada. Jag gissar att det kan vara bra att avjorda elektroniken också.

cme
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]