Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Det brukar gå utmätkt att länka till youtubefilm.

Så startmotorn snurrar men drar ej runt motorn.
Det går ej att rulla igång.

I väntan på film:
Vad händer exakt när den försöker rullas igång?
Tvärstopp?
Motorn dras med men tänder ej?

Eller drar startmotorn runt motorn så den roterar, men går "för lätt" så det är inget motstånd?
Du ser om multiremmen dras med, eller står stilla om du är osäker på om motor rör sig.
av VolvoDriver
Hej, har kollat lite igen. Startmotorn verkar gå men bilen tänder inte. Multiremmen är hel men snurrar inte. Lyfte på kamremskåpan och kamremmen verkar hel. När man lägger i växel och startar driver bilen frammåt på startmotorn.
av MickeM
VolvoDriver skrev:Startmotorn verkar gå men bilen tänder inte. Multiremmen är hel men snurrar inte.
Är du helt säker att remmen inte följer med?

VolvoDriver skrev: När man lägger i växel och startar driver bilen frammåt på startmotorn.
För detta tyder på att motorn roterar.

Om nu motorn roterar, men inte remmen, skulle det kunna vara något som skurit.
Generator, AC pump eller servopump.

Då skulle motorn kunna få för tungt för att startmotorn ska få igång den. Får säkert runt motorn men inte igång. Spänningsfall också.
Borde starta på rull dock, men kräver lite mer än knuffade. Bogserande eller utförsbacke.

Detta är långsökt, men enda jag kan se om nu multiremmen står stilla trots att motorn snurrar runt.
Därför frågar jag om det 100% säkert är så.
Lätt att missta sig.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Kolla på nedre remskivan på vevaxeln när en medhjälpare kör på starten.
Har även sett nån remskiva nedre på veven som släppt helt från centrumet.
O då borde inte remmen snurra kan jag tycka. Även detta är långsökt.
Kan tycka att bilen borde tända även om ytterdelen på remskivan släppt på centrumet o multiremmen står still.
Hade en 940 som detta hände på den har ju dock vanliga kilremmar om jag minns rätt. Men men vem vet kan kanske va nått o kolla iaf.
av VolvoDriver
Har kollat lite mer! Verkar som axeln snurrar (vevaxeln) men hjulet som sitter där som driver multiremmen snurrar ej och muttern som ska sitta på axeln utanför hjulet var borta.

Problemet nu är efter att ha lossat de 4 bultarna till hjulet får jag inte loss hjulet.

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk elm[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag har en AAWireless 1 som bara ligger om nå[…]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]