Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
Tjena, jag har en v70 från 05 med RTI. Navigation finns men inte TV. Jag skulle vilja ha en lösning på att få in en backkamera som går via RTI skärmen. När man lägger i backen ska kamerabilden visas och sen när man lägger ur backen ska det återgå till navigationen. Har sökt ihjäl mig men har inte blivit mycket klokare. Har lyckats läst mig till att om man har TV och ändå inte använder den så kan man koppla kamerans bildsignal på TVs bildsignal och på så sätt få kameran när man väljer TV på RTI.

En sak jag tänkte på var ett det borde gå en bildsignal från CD-växlaren bak fram till RTI. Om man då kanske kan få till någon automatisk switch, så när man lägger i backen och kameran börjar skicka signal bryter den navigationsbilden?

Tänker att det måste finns någon som lyckats gjort detta innan och får isåfall väldigt gärna dela med sig eller om någon annan har något förslag man kan kolla upp!
av WilleKarlsson
Okej tack för det, om jag nu skulle vilja installera TV, är det bara TV enheten och kablage som behövs eller behöver jag byta ut RTI, radio, cd-växlaren bak eller programmera om något?
Användarvisningsbild
av 3r1k
Så länge du har originalradion kvar är det inga problem att bara koppla in den, ingen mjukvara behövs. Dock är TV modulen mer eller mindre värdelös eftersom den bara är för analog TV, men den fungerar ypperligt att koppla förbi kompositsignalen som går in på RTI enheten och således koppa in valfri källa som jag misstänker du vill göra? Ljud kan du koppla in dig via Melbus kabeln alternativt direkt i TV modulen, på så sätt får du en gratis AUX lösning på köpet.
av WilleKarlsson
Okej då är jag med på det. Men hur kopplas en TV modul in? Är det så att det finns någon ledig kontakt på RTI där en härva ska gå bak till TV modulen? Vart sitter TV modulen originalmonterad?
av WilleKarlsson
Vad jag kan se nu så sitter TV modulen bredvid CD modulen bak. Det verkar vara ett grönt kontaktstycke med några kablar och en svart 8 polig kabel som går mellan enheterna. Men på sidan av Tv modulen sitter även två till utgångar med två kablar i varje, vart kan dessa tänkas gå? Sitter även en 13 polig kontakt på båda TV modulen och CD modulen men dessa verkar inte vara till något?
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag har byggt en liten modul som gav dessa funktioner https://youtu.be/1dg1cm3BhmM

så kopplar man in sig på skärmkabeln för att slippa kladda med TV tuner och sådant :)

Som du ser använder jag stereofjärrens oanvända Picture-knapp för att byta arbetsläge på skärmen. Kameran Alltid-på, Vid växel = R eller Alltid AV. RTI kartan tar alltid över om inte växel = R.

Använder denna modul fast med annan mjukvara: http://www.auxadapter.se/?page_id=492

/J
av WilleKarlsson
Det där var väldigt intressant, precis som jag skulle vilja ha det. Bilen jag har är en v70 05 utan TV så jag har ju inte den kontrollen. Vet inte o RTI systemet är samma men det borde det väll vara. Skulle gärna vilja veta mer om hur du gjorde.
Användarvisningsbild
av 3r1k
Jag hade också gått på spåret med att koppa in mig direkt på skärmkabeln (håller redan på med det till min V50 :P ), men det blir mer avancerat då du måste bygga ihop lite kretsar och programmera någon typ av microprocessor för att "koppla in dig" på den seriella bussen i kablaget mellan RTI och LCD skärmen.

Naturligtvis kan du använda Johnnype's modul, men om du bara vill att kameran startar när backen läggs i räcker det med att du tar en signal från backljuset så slipper du hålla på med canbussen.

Med TV modulen kan du utan större problem (och kunskaper) få in en egen videosignal till skärmen, dock utan möjlighet att få någon automatik med backväxeln.

@johnnype, Du har inte lyckats lista ut hur man kan använda den redan existerade ingången för backkamera på TV modulen som Volvo aldrig kom att använda? Vill minnas att det fanns en speciell "kanal" som hette REVERSE, men forskade aldrig vidare på det när jag håll på med detta för länge sedan.

Lyckas du inte ladda till batteriet med ctek-ladda[…]

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]

Erfarenheter XC90?

Efter lite googlande verkar många tidiga ha […]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Beställ ett eget batteri och byt. https://[…]