Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Tja.

Har en V70 - 06 som har gått 30k mil.
Tänkte köra en service på den. Olja filter tändstift etc.
Jag har fått varma rekommendationer att köpa servicekit från biltema med olja etc. Även kamremsbyte är aktuellt.
Är det att satsa på eller avråder ni att man handlar därifrån?
Tack på förhand.

Emanuel
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
av kvillebäck
I många fall är de lika bra som andra lågprisalternativ. Jag har inte varit missnöjd de gånger jag handlat där.
av hno12
Jag har en kollega som är utbildad mekaniker som har en likadan v70. Han menar på att biltemas artiklar är klockrena och har aldrig varit ett bekymmer. Jag tänkte mer på lite känsligare delar som kamrem, känns det safe att även köpa den där?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle personligen inte köpa kamrem hos BT, det blir VÄLDIGT dyrt om den skulle ge sig...
Går att hitta OEM-delar nästan lika billigt på nätet, använder själv kit från INA.
Biltemas syntetolja är alldeles utmärkt, har åkt på den i 15 år. Oljefilterinsats och stift är inte särskilt mycket dyrare att köpa hos Volvo så där får det bli original för min del. Köp ny bricka till oljepluggen så blir det helt tätt. Kostar typ 10 kr..
av hno12
Erik Å skrev: mån 04 jan 2021, 17:01 Jag skulle personligen inte köpa kamrem hos BT, det blir VÄLDIGT dyrt om den skulle ge sig...
Går att hitta OEM-delar nästan lika billigt på nätet, använder själv kit från INA.
Biltemas syntetolja är alldeles utmärkt, har åkt på den i 15 år. Oljefilterinsats och stift är inte särskilt mycket dyrare att köpa hos Volvo så där får det bli original för min del. Köp ny bricka till oljepluggen så blir det helt tätt. Kostar typ 10 kr..
Ok så allt utom kamrem är att föredra från biltema? Vad är INA för åf?
Är det kanske värt att slå till på en rem från mekonomen?
Användarvisningsbild
av Erik Å
INA kit (både med eller utan vattenpump) finns (fanns) hos skruvat.se och säkert i fler webbshoppar som trodo.se, autodoc, bildelaronline24, kanske mekster.se
Löprulle och spännrulle lär Volvo köpa från INA. Fabrikat på originalrem osäkert. OEM Vattenpump lär vara annat fabrikat, går nog att hitta i någon tråd här.
Men grejen som jag ser det är att man köper de vitala delarna av något känt fabrikat som har en anledning att vara rädd om sitt varumärke. En noname-leverantör som kan gömma sig bakom ett varuhusnamn har däremot inte samma press på sig.. Men kupefilter t.ex är helt okritiskt. Köp det billigaste :-) Att köpa rem från mekonomen behöver inte med automatik betyda att det är ett välkänt fabrikat. I en del webbshoppar gör man faktiskt skillnad på "premium" och "budget"-delar, you get what you pay for :P
Jag är lite bränd på BT, de har utan tvekan grejer som är bra och prisvärda men det gömmer sig en hel del skräp i deras sortiment också. Svårt att veta :-)
av hno12
En del att tänka på. Det va just därför som jag tänkte att mekonomen va ett bra alternativ men om dom nödvändigtvis inte har märkesremmar så får man nog tänka om. Tänkte faktiskt slå till på ett kupefilter med aktivt kol? Lite dyrare men kanske är värt för någon som mig som har en fru med pollenallergi. :P
Du nämnde skruvat.se? Många har sagt att det är en oseriös sida? Lite skojar varning?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Skruvat har levererat oklanderligt de gånger jag har beställt där. Men se upp med deras priskampanjer, jämför man med andra webshoppar så ligger de senare ofta under skruvats "just nu supererbjudande". Har faktiskt shoppat mest på trodo.se och vparts på senare tid.
Sen lär väl knappast "noname"-delar som man hittar hos skruvat eller vilken webbshop som helst vara så mycket bättre än BT:s :-)
Möjligen om man får 5 års garanti.. (förekommer hos vparts)
av hno12
Erik Å skrev: mån 04 jan 2021, 17:39 Skruvat har levererat oklanderligt de gånger jag har beställt där. Men se upp med deras priskampanjer, jämför man med andra webshoppar så ligger de senare ofta under skruvats "just nu supererbjudande". Har faktiskt shoppat mest på trodo.se och vparts på senare tid.
Sen lär väl knappast "noname"-delar som man hittar hos skruvat eller vilken webbshop som helst vara så mycket bättre än BT:s :-)
Möjligen om man får 5 års garanti.. (förekommer hos vparts)

Jag har varit inne en del på vparts. Ganska sjysst sida med bra utbud. Dom har ett servicekit där som man kan beställa med oljefilter, kupefilter, bränslefilter, luftfilter och tändstift (original) för ca 800-900kr?
av Onkelmorra
Kan rekommendera trodo.se. Väldigt bra priser på servicedelar. Rekommenderade samma sida till en vän, och han köpte bla kamremsats+vattenpump därifrån. Han berättade efteråt att hade han köpt alla delar på Mekonomen så hade han fått lägga ut 3000 kr mer.

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Snålat på komfort och inredning

Gammal tråd men jag försöker &au[…]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

After two months in the workshop, the ERAD has bee[…]