Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simonpalmen99
Tjena allihopa har lite frågor och funderande angående min volvo v70n d5 från -02

Körde och så slutade driva helt och hållet utan någon anledning. Bytte båda drivaxlar till helt nya för cirka 3 månader sedan och den har gått väldigt fint sedan dess. Men igår slutade den helt och hållet driva och den hade gått jättefint hela kvällen utan problem. Den låste sig inte i parkering heller och när den stod still så la jag i Driven för o se om den ville driva försiktigt men inget hände som sagt och när jag la i P igen så blev de ett märkligt ljud som kom men sedan slutade och den låste sig inte då heller. Testade D,R,3,4 och W o L men inget täcken. Jag har reserv drivaxlar om de skulle vara problemet men känns bäst och fråga alla kunniga här innan jag börjar skruva med den. Är väldigt tacksam för svar mvh Simon.
av frippe64
Att den slutade driva helt och hållet utan någon anledning tror jag inte, det finns helt säkert en anledning. ;-)
Det är väl bara att hissa upp och känna på hjul och drivaxlar så får du veta om någon knut gett upp.
av simonpalmen99
Ja precis tyckte jag skrev lite dumt alla problem har ju anledningar men när drivaxlarna rasade så började de slå o smälla o vibrera. Tyckte bara de va så konstigt att den bara stannade utan anledning att den inte betedde sig skumt. tack så mycket för ditt svar ;-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Precis vad jag tänkte, har expanderclipset på vänstra drivaxeln inte "klickat i" spåret så kan nog axeln glida ur lådan..
av simonpalmen99
Ska kolla på bilen imorgon men om nu någon an drivaxlarna skulle gå så driver den endå lite på någon av sidorna för det var som att den till exempel tog slut på diesel att den bara stannade fast att motorn fortfarande var igång men den drev inte på någon växel då. är väldigt tacksam för era svar :-D
av simonpalmen99
Kollade idag och den vänstra drivaxlen var total slut i inre knuten... och det var fullt med fett nästan överralt och själva kuggarna som går in i motorn såg helt upp slipade ut men efter vi torkade av drivaxlen så var de bara fett. men tror inte att en hade fastnat riktigt. men eftersom att jag har kört så länge och den började inte slå eller smälla så känns de lite små konstigt mvh simon

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]