Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larzan
#96259
:roll:

Det började förra våren.
I en cirkulationsplats, en skönhet gick på gångvägen innan och kille som man är så, " skaffar man sig aptit ute för att käka hemma" så att säga.

Missade svängarna totalt, så upp på högra trottoarkanten i en vä-sväng, chocken av det hoppet gjorde även att man for upp på vänster trottoarkant med vänster hjul i högersväng. Farten var ca 40-50km/h.
Dvs fjädringen var ihoptyckt en del på högersida när smällen från trottoarkanten kom på höger sida och likadant på vänstersida sekunderna efter.
Direkt efter denna situation märktes det inget över styrning förutom att styrningen vzar trögare. Inget läkage eller så.
Men efter ett par fulla rattutslag, så hackade det till när man återgår från fullt styrutslag till höger när man svänger tillbaka.( Ratten rätar inte tillbaka av sig själv vid accelaration ur svängar)

Sommaren gick och känsligheten mot ojämnheter och spår blev bara värre, in till Bilia där de säger att däcken är slitna och därför spårar det. Bytte till nya däck, men likväl är spårkänsligheten kvar.
Känns ungefär som att vä och hö framhjul har ett glapp sinsemellan.
Men kör man, så vill bilen hela tiden klättra ur spår, ligger aldrig i längre och hela körningen är jävligt orolig.

Har bytt styleder vä-hö. Besiktning + Bilia hittar inte något fel på spindeln. Bytt Bussningarna i bärarmarna. Men likväl så blev det värre med instabiliteten.
Misstänker styrväxeln. Det enda som jag inte har bytt i styrväg.

Jo just det, numera så tar höger fram i innerskärmen vid fullt styrutslag åt höger.

Däcken är standard. 205/50-16, fälgen är original.
2 st framvagnsinställningar. + 1 kryssmätning. Allt är ok förutom att när det har gjort framvagnsinställning och bilens hjul har varit upplyft så har det varit lättstyrt i ca 150meter efter inställningen, för att därefter bli trög och spårkänslig.
En gång så bluddrade det till i styrningen. Det liksom hackade när man vred.

Litet tips på vad det kan vara för fel?
Tankar på att elda upp skiten har fötts :evil: , för vem vill köpa/byta in en bil som inte går dit man vill?
Användarvisningsbild
av greeeken
#96268
Vissa här säger att man itne kan göra framvagniställning bara utan ska göra 4 hjuls inställning
av Marbas
#96272
Skönheten måste varit grymt snygg med tanke på vad du fått betala...

När det gäller styrningen, kan styrväxeln fått sig en smäll? Om det funkar bra direkt efter insatällning, men efter ett kort tag så händer något i styrväxeln (tp det "hoppar över") och så är du tillbaka på ruta 1? En ren gissning...
av Larzan
#96280
SJälvklart är det fyrhjulsinställning ( Gammalt uttryck , Framvagnsinställning)
av Larzan
#96281
Marbas skrev:Skönheten måste varit grymt snygg med tanke på vad du fått betala...

När det gäller styrningen, kan styrväxeln fått sig en smäll? Om det funkar bra direkt efter insatällning, men efter ett kort tag så händer något i styrväxeln (tp det "hoppar över") och så är du tillbaka på ruta 1? En ren gissning...
Ja en riktigt 10:a var det.. He he
av cme
#96285
Kanske en långsökt tanke...
Har du kollat så att inte fjäderbenen (Stötdämparna) har blivit stukade/böjda. Även fjäderbenslagringarna skull kunna göra styrningen trög. olla att de löper lätt med huven öppen och motorn på. e ska inte hacka i gången när du gör fulla rattutslag.

cme
av Larzan
#96470
Ja det är väl det som är kvar att byta innan styrväxeln byts ut.

Autoexperten hade styrväxel för strax över 4000:- (utbytes) Har inte kollat vad fjäderben. lager kostar, och vad det kostar byta. Säkert svindyrt.
av cme
#96491
Vad säger mätprotokollet om caster och camber? Är bilen symmetrisk?

cme
av Larzan
#96497
Väl inom ramarna för toleransvärdena.

Dessutom 2st fyrhjulsinställningar + en kryssmätning av hjulen för att se om något är förskjutet. Men inte.

Men får kolla upp vad fjäderben, lager och nav kostar.. superbilligt säkert (ironi)
av cme
#96508
Värdena kan ligga inom toleranserna utan att bilen är symmetrisk. Då kan den dra åt något håll. I ditt fall är det nog något annat än det. Jag funderar över vad det betyder att styrningen går lätt när bilen varit upphissad? Det skulle kunna vara fjäderbenslagren - har du kolat att de går lätt? (öppna huven och kolla att de inte hackar eller står stilla när du vrider på ratten, om de gör det så jobbar du mot fädern och det går tungt).
Har du bytt de inre lederna eller de yttre? På något sätt gissar jag att styrstaget krökersig innan styväxeln pajar men man vet ju aldrig... Autoexpertens styrväxlar är väl renoverade av KGK i Göteborg (om det är en ZF växel). Man skulle ju kunna ringa dit och fråga vad som brukar paja på dem...

Fjäderbenslager och stötar är ju inte så dyrt i sig men med jobb och med tanke på att felet kan vara något annat så blir det ju lite chansning. Det borde gå att diagnostisera av en luttrad mekaniker eller någon som jobbar mycket med hjulinställningar.


cme

Det låter inte längre när man m&ou[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag int[…]

Generator laddar ej batteriet

Nix, men lambdasondslampan lyser så få[…]