Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RobertBult
Hej allihopa,
Behöver råd/hjälp...
Passagerdörren på min xc90 2006 hår låst sig.
Det går inte att öppna den, varken in- eller utifrån.
Jag har fått bort dörrpanelen och kommer alltså åt låskistan.
Men går det att öppna den på något sätt, typ skruvmejsel?
Har inte löst mysteriet varför dörren har låst sig än men vill gärna kunna öppna den...

Tack på förhand :-)
Användarvisningsbild
av Clodwig
Hej. Hur är skicket på batteriet? Samma sak hände mig för ett par sedan och det visade sig bero på att batteriet sjöng på sista versen. Efter byte fungerade dörrlåset normalt igen.
Om det är passagerardörren fram, och inte en av dom lite längre bakåt, har troligen inte dörren ström (spänning röd kabel / jordning svart kabel)
kolla säkring 6 i instrumentbrädans gavel. (eller kolla kabelbrott vid dörrkontakten när dörren är öppen igen)
Om det fattas jordning eller spänning, går det att tillföra på annat vis från bilen.
(går det att köra rutan är strömmen ok, men troligen är låskistan eller PDM inte 100%)

Dörren kan troligen öppnas såhär: (Ungefär från 4:05 i videon)
Nja.. Än så länge ingen succé...
Får helt enkelt inte upp låset :-(
Kollat säkringar, batteriet men de är ok.
Dörrklädseln är borta, kommer alltså åt låskistan inifrån men hur jag än pillar får jag inte upp dörren :-(
Aaahhrrggg...
Kallt? starta motorn, ta en sväng ;-)

Om rutan går att köra upp eller ner, så har dörren ström.
(går det inte, kolla 12V/jordning på PDM. Fattas det jordning eller 12V, tillför detta från annat ställe i bilen.
Är spänning/jord ok, är det troligen fel på PDM, eller låskistan. (eller CAN-bus)

Det går att "köra" låskistan manuellt, nytta t.ex ett 9V batteri, på dom märkta kablarna:
(ta bort kontaktstycket från PDM, kör BLL först, därefter CL (eller dra i "handtaget" inne i bilen)
Går det inte att köra BLL-motorn, så har du ett lite värre jobb att göra...
P2_XC90_PDM_unlock.jpg
P2_XC90_PDM_unlock.jpg (36.2 KiB) Visad 1381 gånger
Jiha1968... Vad innebär ett lite värre jobb...? :-(

Körde med 9v batteri så som du skrev. Låskistan reagerar och låste upp (tror jag). Men vad jag än gör får jag inte upp dörren...

Är det kofot/vinkelslip som gäller....? :crying: :-( :-(
Ta hem en låskista från skroten och titta lite på den, ser man ingen annan utväg, får man demolera den gamla låskistan i dörren så mycket som möjligt med valfria verktyg, till det går att komma åt själva låsmekanismen...

Är den rörbiten svår att byta sj&[…]

Snålat på komfort och inredning

Gammal tråd men jag försöker &au[…]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

After two months in the workshop, the ERAD has bee[…]