Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Nu har man sålt S60:n -02 på 140 pållar och införskaffat en V70 2.5t -04. Vilken skillnad det är på dom. V70:n känns så mycket mer välskruvad och robust. Fattar inte hur jag har kunnat köra en Volvo utan turbo innan. :D

Nu till problemet. :roll:
Det klonkar på högersidan på motorn vid växling mellan 1 och 2:an. Min tanke är att det kan vara ett motorfäste, men samtidigt blir växellådan väldigt seg och det känns som om kopplingen hugger lite. Ska lämna in den på Bilia för en check nästa vecka, men det hade varit bra med lite råd från er innan. Någon som har några tips eller har varit med om det?

Tack på förhand!

/Jonas
av stefnil29
Hej!
Låter som krägningshämaren, men man kan ju aldrig veta. Klonkar det bara mellan 1:an och 2:an växel?
/Stefan
av Volvo_S60
Det hörs mest mellan 1 och 2:an, men kör man sakta på 3:an och är lite snabb med kopplingen så hörs det också.

Är så rökt på bilar :oops: , men krägningshämaren är det staget som går tvärs över motor? Har fundert lite på det för det kunde man få att röra på sig rätt enkelt. Borde det inte vara stabillt och sitta rätt hårt?
av stefnil29
Det är inte krängningshämmaren som går tvärs över motorn. Det låter inte som krängningshämmaren som skulle vara trasiga. Då skulle det även klonka när du kör över gupp mm. Krägningshämmarna sitter på framvagnen. Finns säkert nån här på forumet som kan förklara bättre vad dom sitter. Staget som du menar ska sitta fast. Där tror jag du har uppkommsten till klonket. Men man kan aldrig veta.
/Stefan
av Volvo_S60
Hittade precis besiktningsprotokollet och där står "Glapp i länkarmslagring höger fram". :(
Kan detta påverka så att växellådan blir trög ibland och så att det känns som att kopplingen hugger? Samtidigt så klonkar det till på högersidan av motorn.
av nj22ah
Tja

Hade samma fel!
Drivfästet var det sa dom.
Men mitt problem var när man växla till 3:an...
av Volvo_S60
Kommer du ihåg vad det gick på att byta drivfästet?
av nj22ah
Tja

Njaaaa farsan hade ordnat det...

har för mig att det gick runt 2papp...inte säker.

Ska fråga honom ikväll...
Lustigt....

Även jag har en v70 2,5T -04. med precis samma symtom. Klonket hörs väl på 1:an och 2:an men även på 3:an om man provocerar lite med gas eller koppling.
Var tillbaka på firman jag köpte bilen de kollade alla framvagnsdetaljer samt drivande delar, bytte diverse delar men felet kvarstod.
Lämnade in den på Volvo samt hos en utomstående mek. men ingen av dem kunde hitta ngt fel utan det var så det skulle låta..

Har du fått ngn ordning på din bil??? Vad var det i så fall???
av Volvo_S60
Ska lämna in den på Bilia på torsdag så får vi se? Hade helst fått detta betalt och fixat av bilhandlaren, men det är en annan historia. Återkommer när jag fått reda på mer....
V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.