Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perraiskogen
#1415340
Har en xc90 - 05 där vindrutespolning en inte fungerar. Bytt pump, funkar på bakrutan nu, men inte fram. Torkarna fungerar som dom ska, men inte ett ljud från pumpen.
Tycker jag kollat dom sökringarna som finns.
Har ni någon idé vart jag ska fortsätta felsöka.
Högtryckspumpen till strålkastarna verkar inte heller fungera, men det kan ju vara pumpen SD om är paj.
Finns det något elchema man kan kika på.
Mvh
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1415374
Vindrutespolning: Troligen har det ena spolar-reläet i CEM bränt, eller det är fel på torkarspak/SWM .
Vindrutespolar-reläerna är integrerad i CEM, inte direkt bytbart.
Nödlösning: byt om på kablarna till spolarpumpen, så spolar den vindrutan när du "spolar bakrutan".

Högtryckspumpen går testa snabbt med att ta bort relä FST2 från el-centralen i motorrummet, och kortsluta mellan dom stora kontakterna i reläsockeln.

Schema
Spoiler »
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1415430
Det är också andra möjliga orsakar, som att en av pumpans kablar har kortslutat till jord. (då trolig den gula kabeln)

Mätning:
Ta bort kontakten från spolarpumpen,
nytta en provlampa* från "batteri +" och kolla om båda kablar har jordning.
(ljus i provlampan=jordning. notera resultat)

"Spola vindrutan" (tändning läge I/II) medan du fortfarande kollar om den Gul-Röda kabeln har jord,
och den Gula inte har jord då. (notera resultat)

Koppla provlampan till ett jordpunkt på karossen,
"spola vindrutan", kolla om nån av kablarna till pumpen har spänning.
(Ljus i provlampan=spänning. Notera resultat)

Svaren från dessa mätningar ger troligen svar på var felet ligger, och möjligheten till att skapa en reläkoppling som ger bilen spolning åt båda håll utan att byta/klona/lämna CEM till en kostsam reparation.
(om du mäter, så kan jag göra en relä-teckning du kan nytta, om mätningarna ger möjligheten då...)

* ingen provlampa? Nytta en gammal sladd och en blink/skyltljus-lampa (5W T10)
av Perraiskogen
#1415669
Har nu mätt på bilen.
Vid tändning på är det kontakt mot jord på båda kablar.
Vid spolning av vindruta är det kontakt mot jord på båda kablar.
Vid spolning av bakruta är det kontakt mot jord på den gula och + på den röd/gula.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1415671
OK, då är det ena reläet i CEM helt dött, eller så ligger pumpens gula kabel till jord mellan CEM och pumpen.
(men säkringen ville ha gått om det var kortslutning till jord i kabeln, innan reläet tog kväll)

Hoppade det var lite mera liv i det döda reläet, (t.ex endast bränt plus)
men jag återkommer med ett eller annat tokigt förslag på lösning.


I mellantiden, hur mår strålkastarspolningen? går det att höra/känna reläet slår, går pumpen om du kortslutar i reläsockeln? (relä FST2 från el-centralen i motorrummet)

PS: har bilen dimljus fram, automat eller manuell växellåda?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1415698
Det blev inte perfekt, men reläerna kommer att fungera såhär:
"Spola bakrutan" kommer att spola framrutan direkt.
Om bilens dimljus fram är tända vid spolningen, kommer bakrutan att spolas.

Valde att inte nytta backljusbrytaren som vändare till spolningen, då man gärna vill ha möjlighet att spola bakrutan vid normal körning också.
Tyvärr kommer torkaren bak starta vid "spolning fram", går inte att undvika utan att dra kablar genom "hela bilen"...

Ett mycket bra alternativ kan vara att inte nytta något relä i det hela, men korskoppla kablarna till pumpen, så den ger max spolartryck, och så nytta ett T eller Y-stycke ut från pumpen till spolarna fram och bak.
(spolar fram och bak samtidigt, vid "spolning bakåt". Stäng i så fall av det oanvända urtaget från pumpen)

Strålkastarspolningen:
Mät med provlampa om du har spänning på minimum två av kontakterna i reläsockeln.
Spänning ok = död pump , ingen spänning = kolla säkringen.
När pump och spänning är ok, men inte startar vid spolning av rutan (reläet kopplar inte in) får vi skapa en lösning...

Om du hellre vill laga CEM, skicka ett PM till johnnype , han kan troligen klona din CEM till en annan begagnad CEM.
P2_washerpump_relay_via_foglight.jpg
P2_washerpump_relay_via_foglight.jpg (23.8 KiB) Visad 426 gånger
av Perraiskogen
#1415867
Finns det någon fysisk kabel från spaken som man kan ta ström från vid spolning?
För om det finns det kan man ju klara sig med ett relä som ändrar gul kabel från - till + vid spolning.
Bromsljus

Man kan ta ner plastkåpan i taket på v[…]

Batteriladdare volt AGM

Spelar ingen roll båda funkar. Processen f[…]

Mycket smuts i bakdörrarna

Jag fick ett pris på under 400 kr monterat o[…]

Vet ej kring bult på V90 för minus[…]