Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av P1800
Hej!

Handbromsen på V70 inte är väl inte självjusterande? Tycker spaken på min -02 tar högt (eller ska det vara så?).

Var sitter eventuell justeringsanordning och vad bör man tänka på?
av andezon
sitter bakom handbromsdammasken lyt upp den och under den ser du en plaskåpa som du viker framåt. där under sitter en 10 mm mutter som du spänner handbromsen på
Användarvisningsbild
av Whisky
...Men passa dig för att spänna för hårt!!!
Drar du för hårt är det risk för att limningen för backarna rasar och då blir det dyrt! {:-O

På de v70 jag kört, inklusive min egen, så tar bromsen relativt högt upp. Och låt dig inte luras av att bilen rullar något litet efter åtdragning av handbroms... Det kallas flytande backar och är helt normalt.
Användarvisningsbild
av P1800
Tack för tipset. Misstänkte at spaken kanske ska gå högre än vanligt. Ska kolla på någon annan bil fördt för säkerhets skull.
P1800 skrev:Hej!

Handbromsen på V70 inte är väl inte självjusterande? Tycker spaken på min -02 tar högt (eller ska det vara så?).

Var sitter eventuell justeringsanordning och vad bör man tänka på?
Har precis samma "problem" med min S80-00a. Handbromsen tar riktigt bra men otroligt högt upp. Är den sliten, eller går den enkelt att justera?
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]