Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Leaxin
Förvärvade nyligen denna bil och den förra ägaren hade bytt typ alla slitagedelar utom hjullager och drivknutar.
D.v.s. alla bromsok, skivor och klossar är nya.

Jag tyckte däremot att bromsen har tagit långt ner. Nu närmar sig besiktningen, och jag har insett att det är ett problem.

Till saken:
Bromsen börjar ta när det är 1/3 kvar innan den går i botten. Full bromsverkan.
Provade låta ABS:en gå in, då började bromsen ta så snart jag rörde vid den (det blev som vanligt igen efter ett par dagar).

Dock går den i botten om man trycker hårt.

Idag bytte jag huvudbromscylindern. Bromsarna luftade och det kändes väldigt bra, bromsen var stum när jag tryckt kanske 20% och gick inte längre ner... tills jag slagit på motorn. :bored: Då gick den i botten igen, ungefär lika enkelt som förut. :mad:

När jag sedan körde en bit, så märkte jag att bromspedalen nu kändes "trögare" utan att så mycket hände till jag tryckt ner 2/3 sen kom bromsverkan med full kraft igen. Sista 1/3 gick enkelt att köra i botten om man trycker "hårt".

Nu undrar jag lite, vad finns det kvar att göra?
Ja, det gick snabbt när jag luftade den efter bytet. Kom ingen luft alls från bromsoken bak, trots mycket pumpande. :-(

Kan tillägga också att jag körde igenom ca 7 dl ny bromsvätska före bytet av huvudbromscylindern, och då kom ingen luft någonstans ifrån.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Innan beläggen är inkörda så kan den verkliga anliggningsytan mot skivan vara en bråkdel av beläggets yta och då "fjädrar" de under bromstrycket. Kolla också att antiskrik-plåtarna på beläggens baksidor sitter stumt mot stålplattan. Det är ibland nåt gummibelägg under stålplåten, sitter de löst och fjädrar så blir bromsverkan svampig ;-) Jag river själv bort antiskrikplattorna och använder kopparpasta i stället, det ger stummare känsla och mindre risk för anliggande broms..
Om sen något glidkolvsok har fastnat på styrpinnarna så att hela okupphängningen måste fjädra för att släppa fram båda beläggen till skivan så kommer det hela också att kännas svampigt!
Kolla också att ingen bromsslang håller på att sprängas, det borde kunna ge symptomen du beskriver
Användarvisningsbild
av Erik Å
Fast vid närmare eftertanke så låter det ju som om det är luft kvar någonstans.. :oops: Hur gör du när du luftar?
Användarvisningsbild
av Leaxin
Erik Å skrev: lör 14 nov 2020, 21:16 Fast vid närmare eftertanke så låter det ju som om det är luft kvar någonstans.. :oops: Hur gör du när du luftar?
Tack för svar :D
Hmm... Ska kolla antiskrikplattorna! En kompis bromsar och jag öppnar luftningsnippeln när bromsen pressas, stänger sen luftningen innan bromsen släpps.

Det skumma är att vi körde över 5 dl bromsvätska före bytet, ingen luft. Efter bytet av huvudcylindern - noll luft bak :o
Användarvisningsbild
av Hasse53
Om man gör stora ingrepp i bromssystemet blir det lätt ståendes luftfickor. Att få bort dessa luftfickor med att pumpa med bromspedalen fungerar inte. Om man däremot trycksätter systemet med hjälp av utrustning typ "Luftman" får man ett rejält flöde och kan tappa någon deciliter i stöten. Det är ju volymen olja i bromsoljebehållaren som sätter gränsen för vad man kan tappa ut per gång. Lufta i ordning VF, HF och sedan bakbromsar. En liter bromsolja brukar gå åt...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Leaxin skrev: lör 14 nov 2020, 22:24 Ok, jag kollar bromsslangarna! :)
Syns det på dem?
Torrsprickor brukar synas när man böjer slangarna..
Borde vara intressant att kolla hur slangarna ser ut när de är trycksatta också, kan du inte ta hjälp av kompisen igen ;-)

Använder Luftman själv, tänk bara på att man inte bör skicka på mer än 1.5 - 2 kg lufttryck. Bromsvätskebehållaren ser inte ut att att gilla mer än så :-/
Om man trycker tillbaka kolvarna i bromsoken så "backspolar" man ju faktiskt hela systemet, det kan hjälpa till med att få luftbubblor att lossna. Men låt bli att trampa pedalen i botten när du ska pumpa ut dem igen, det är ett klassiskt sätt att skada kolvtätningarna. :oops: Pumpa med korta slag i stället
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&ar[…]