Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av caztor
hej!

tänkte mig på att byta hjullager.... gjorde som de flesta, kollade forum o youtube och det såg ju inte alltför blodigt ut.

men nåt jävlas ju alltid, i mitt fall så kom jag fram till steget där man ska lossa centrumbulten... får inte loss eländet!
den har ju släppt men snurrar bara och vill inte komma ut så att säga... förstår inte.

när jag började så hade jag lyft upp båda hjulen fram, har sett att vissa lossar den innan man lyft bilen men då jag har mutterknack så tänkte jag att jag nog skulle få loss den ändå.

då centrumbulten då sen bara snurrade så satte jag tillbaks allt (bromsskiva, ok, hjul) och satte ner bilen på marken men utan resultat, den vill ändå inte lossna.

hjälp!
av klacken
Väldigt konstigt men om den inte kommer ut måste ju gängorna va paj. Svetsa fast något på bulten så du kan dra den utåt på samma gång du skruvar den kanske funkar
av caztor
den är ju väldigt lös, går att vickla på den så att säga.... och att skruva med enbart fingrarna.

har testat att använda polygrip så man drar och skruvar samtidigt men utan resultat.... förstår icke.
av MickeM
Skruven måste ha rensade gängor.
Kan vara överdrivet dragen om någon gått efter gamla momentet när det var mutter.
Skruven ska inte sitta hårt alls.

Detta är inget som jag har hört om tidigare i alla fall. Nån har gått av för p.g.a för stort moment, som sagt,, men det är annat.

Gängorna är i drivaxeltappen, så inget snurrar bakom, i alla fall.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Räddningsplanka finns om invändiga gängan skulle vara paj; man kan köpa ny ytterknut av välrenommerat fabrikat för 500-600 kr hos Trodo.se :-)
av Storfot
Kommer den ut en bit eller inte alls?
Med reservation för att jag inte vet hur det ser ut på en s60 -08 så funderade jag om det kan vara så enkelt som att det är brickan som fastnat på något sätt. Hålet i den är väl mindre än den gängade delen av skruven, så det går inte att dra ur skruven ur den.
av caztor
om gängorna nu är sabbade på den.... hur får jag ut den?
vad är nästa steg liksom?

den är ju lös, skulle vilja säga att den är utskruvad så att säga nån mm, brickan går oxå att vickla lite på så den sitter inte fast lr så.

kanske jag som tänker fel men om gängorna är trasiga/borta så borde det väl 'bara' vara att dra ut den?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det går inte att knacka in något kil-liknande bakom brickan så att det blir dragkraft på skruven? Då kanske den tar gäng (på det som nu finns kvar) om man använder hylsa.
Det är trångt runt brickan, jag vet :-)
Vad händer om du knackar på skruvskallen? Då borde ju axeltappen skjutas ut en bit ur lagret (om den inte är helt fastrostad) och skruven får dragkraft på sig, fast å andra sidan, är gängorna paj så lär skruven inte överföra kraft till tappen..
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kan det vara så att bilen är utrustad med drivaxelbultar från XC90, dom med gummibussning?
I så fall, borde gå att skruva fast skruven igen om inte gängorna är helt störda nu.
DriveAxleBolt_XC90_std.jpg
DriveAxleBolt_XC90_std.jpg (30.21 KiB) Visad 1171 gånger
Kommer man ingen väg, borra bort skruvskallen, först med 2-3mm borr, sen 8-10mm.
av caztor
bulten är inte försedd med bussning, det är den högra varianten på bilden som jag har på min bil.

i nuläget går det inte att varken få loss den lr skruva fast den igen.... blir antagligen till att borra bort den och hoppas på att det är skruven som är förstörd och inte gängerna i drivaxeln.

stort tack för alla svar och idéer som framförts!

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]