Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av William90
Jag har nyligen bytt styrenhet för ABSen hos en verkstad, och mekanikern verkar ha haft stora bekymmer med detta. Han nämnde b.la att han också fick laga bromsservon, men oklart exakt vilken del det är han bytt.

Problemet är nu att efter att jag hämtat bilen och kört ca 10 mil så började motorlampan plötsligt lysa. Jag fick felkod p0171 ”system too lean bank 1”. Detta verkar kunna bero på en rad olika fel, t ex lambadan. Jag lämnade då in bilen igen, och mekanikern verkar bara ha kollat felkoden och letat lite snabbt efter läckage och sedan släckt lampan. Han hittade alltså inte felet. Ska också nämna att ingen lampa tidigare lyst och det vore därför märkligt om det inte hängde ihop med mekanikerns arbete.

Min fråga är nu vad jag borde göra när motorlampan börjar lysa igen? Min plan är så klart att åka tillbaka och kräva hjälp av mekanikern men hur gör jag detta på bästa
Sätt? Hur kräver jag att han gör en ordentlig felsökning? När jag hämtade bilen nämnde han att ”börjar den lysa igen så får vi byta lambadan”, men det finns ju inga belägg för att det är felet.

Tacksam för hjälp! Mvh William
av MickeM
Nja, kanske kan vara en indirekt grej av det som skett.
Vakuumläckage av bommad/skadad slang.
Bromsservon jobbar med vakuum.
Vad utfördes där?

Läcker det inne vid pedalen?
Pysande ljud.

EVAP och även bromshjälppumpen (vakuumpump under luftfiltret) har slangar. Ñågon felmonterad eller skadad?

Vakuumläckage är absolut vanligaste felet med den felkoden.
Följt av ev avgasläckage innan lamdasond.

Själva sonden/erna är osannolikt.
Det är det nästan aldrig annat än uppvärmningen. Men det är egen felkod.
av William90
Tack för svar! Lampan började lysa igen efter att jag kört 4 mil. Åkte direkt till mekanikern som hittade en sliten och trasig slang i motorn (vid den cylindern som är längst till höger). Är det denna cylindern som felkodsläsaren menar är bank 1?

Han lovad iaf att byta denna slang på måndag. Hoppas att detta löser problemet!
av MickeM
Trasig slang är mycket troligt problemet.

Nej, bank1 är en del av katalysatorreningen.
Varje Bank består av syresensor 1 (reglersond) en katalysator, och syresensor 2. (Analyssond)

Med 5cyl Volvomotorn finns bara "Bank1".
Alla cyl går ner i samma katalysator.

Men ibland finns det flera katalysatorer.
Oftast på V-motorer, där det blir för långt om alla skulle samsas om samma kat. Då blir det en kat från varje motorhalva med varsin egen uppsättning med sonder osv.
Bank1 och Bank2.

Det är så man ska veta vilken sida som larmar.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]