Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SiZo
Hej!
Jag är verkligen glad att jag hittade denna forum, eftersom att man konverterat till Volvo ifrån Mercedes så är man ny i Volvo världen...
Eftersom jag är en okunnig bil fantast så kommer jag troligt att spendera minst 2 timmar dagligen här på detta forum, så hoppas ni inte tröttnar på mig :lol:
Har läst runt lite på forumet o ser att det är kryllar av duktiga,seriösa och trevliga människor på detta forum, thanx for that... :wink:

Nu till min fråga:
Jag har köpt en Volvo S60 140hk, jag tycker att den drar mycket bensin, jag tömmer en fulltank på ca ciruks 450 mil.
När jag tittar på färddatorn "nuvarande bensin förbrukningen" så vissar den aldrig mindre än 1.5 - 2,5 om man då uttesluter motorvägen...
Och vid acceleration vissar den 99...

Någon som har haft liknande problem?, eller som vet vad detta kan bero?
:roll:
Tackar på förhand för alla svar samt kommentarer
MVH
SiZo
av mojen
Skulle inte ha nått emot att min tank räckte 450mil...... 8)
av SiZo
mojen skrev:Skulle inte ha nått emot att min tank räckte 450mil...... 8)
Hehe dum som man är så skriver man fel,,, :lol: :lol: :lol: :lol:
Jag menar 450 km
Användarvisningsbild
av greeeken
Japp jag har haft precis liknande fel på min s60 170 hästar.

Nr 1 ,Har du open air filter istället för orginal luft filter?
Nr 2 Jag fick programvaran uppgraderad hos bilia, det hjälpte verkligen.
Nr 3 kolla däck trycket på däcken.
av Danniy
Jag kan intyga att det är något fel på din bil. Har en likadan 140 hk 2002:a och min drar ca 0,8 l landsväg och har aldrig varit i närheten av din förbrukning. Bilen behöver nog en ordentlig service ;-) Danniy
av SiZo
greeeken skrev:Japp jag har haft precis liknande fel på min s60 170 hästar.

Nr 1 ,Har du open air filter istället för orginal luft filter?
Nr 2 Jag fick programvaran uppgraderad hos bilia, det hjälpte verkligen.
Nr 3 kolla däck trycket på däcken.
Jag har open air filter,,
Men med tanke på ifall jag ska uppdatera programvaran vad kostar det mig. min garanti tid är över dvs.
av SiZo
Jag fick höra att bsr ppc gör också sådana uppdateringar, med trim då. Hjälper det eller ska jag helst göra det hos volvo?

Om det är iofs gratis hos volvo då kan jag förstå det men min garanti tid är över, så om jag kommer att få betalla så kan man lika gärna göra lite mer!
:?: :?:
Användarvisningsbild
av ziaal243
det kostar inte mkt, hörde att uppdatering av mjukvaran för en automatlåda gick på ca 500 kr inkl moms, arbete och hela köret.

lycka till
av zasse
Hade varit kul att höra ett resultat efter uppdateringen.:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
SiZo skrev:Jag fick höra att bsr ppc gör också sådana uppdateringar, med trim då. Hjälper det eller ska jag helst göra det hos volvo?

Om det är iofs gratis hos volvo då kan jag förstå det men min garanti tid är över, så om jag kommer att få betalla så kan man lika gärna göra lite mer!
:?: :?:
BSR kör i nytt program i motorstyrenheten, men det är spjällhuset som brukar behöva en uppgradering.
230fk går snålt

Chipet ska vara gjort för 3 bar . Jag vet att[…]

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]