Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Detta har hänt på min Volvo v70 2.4D 2006!
Det hela började med att min vänstra blinkers slutade att fungear periodvis, funkande endast med ljusttutan igång. Bytte såklart blinkersspaken efter råd av en arbetare från Brandt (fungerade naturligtvis inte). Efter detta började jag felsöka, tog av ratten och tog kretskortet som vindrutetorkar/blinkersspak sitter ihop med och gjorde rent med tops och elektronikrengöring, utan framgång (va förbannat smutsigt så gjorde nog bara gött). Efter detta tänkte jag att det måste vara relä eller mindre kortis någonstans, eftersom blinkers endast fungerar ihop med ljustutan i. Kollade igenom varenda säkring i hela bilen, bagageutrymmet, dörrsidan, CEM, motorrummet - Alla va hela! Och lyfte bort säkringsdosan från dörrsidan och ser då 2 röda kablar som går ihop till en röd kabel som också är skarvad och bara tejpad, självklart rev jag bort tejpen och såg att detta va gjort på fabrik då det är "svetsat" och tänkte inte mer på det och skulle söka vidare....Men då gjorde jag någonting som skulle göra både mig och frugan förbannade (mest frugan) - Tryckte tillbaka säkringsdosan, UTAN att täcka över dessa skarvade kablar som fick kontakt med karrosen och SMACK sa de, och bilen STENDOG - Och nu fungerade endast tuta och varningsblinkers. Gick över ALLA säkringar igen, då det måste gått en säkring men eftersom det är kablarna som går från säkringsdosan så fann jag ingenting såklart. Bytte ut CEM mot en bättre beg, fick över all information från den gamla till den "nya" med hjälp av OBD Tuning i Karlstad, men inte ens det hjälpte....Den enda som var positivt nu var att utöver tuta och varningsblinkers så hade jag golvbelysning och centrallås, och att nr 34 säkringen (15 amp) i CEM bränns så fort jag stoppar in den....Om man nu kan se det som en positiv grej, säkringen gick inte på den gamla CEM. Har även ström överallt, till och med startmotorn.....Bilen har redan kostat mig över 10k med delar som inte rör CEM bytet och vägrar att ge upp nu, finns det någon som kan komma på vad det kan vara för fel eller är det bara att tända eld på skiten? Tacksam för svar!
120809790_621495948729296_6524073002438011693_n.jpg
120809790_621495948729296_6524073002438011693_n.jpg (281.68 KiB) Visad 1545 gånger
irenius89 skrev:Verkar som att alla säkringar har gett upp, i alla fall om man ska lita på farsans mätinstrument!
hmm, det låter inte helt sannolikt, på grund av när tuta och varningsblinkers fungerar , så måste huvudsäkring nr4 och 5 vara ok.
Men om t.ex. huvudsäkring 7 har bränt, får inte tändningsnyckeln ström, och bilen är ungefär död.
Och om nr 6 har bränt så fattas det t.ex. ström till dörrarna.
Så fortfarande tycker jag ni borde kolla säkring 7 extra noggrant, innan du byter alla.

Det går inte att nytta Ohm-mätning på säkringarna så länge dom fortfarande står kvar i bilen.
Mät med instrumentet* i Volt-läge ,
mät först spänning på batteriet, borde ha 12,6 Volt med nyladdad batteri.
ta mätinstrumentets röda pinne bort från batteriet, och över till säkringshållaren. (den svarta får vara kvar på kaross-jord)
Mät spänning på huvudkabel till säkringarna, och på varje kabel som går från huvudsäkringarna.
Om säkringen är hel kommer den att ha samma spänning som batteriet, på båda sidor.
(några millivolt lägre efter säkringen om det går mycket ström genom den)

Eventuell jordfel tror jag inte vi behöver leta ännu.

* har man inget fungerande mätinstrument, kan man i detta fall konstruera en provlampa med t.ex en skyltljuslampa, lite kabel från nån gammal sladd, och lite tejp... Nyttas på samma vis som ett (12) Voltmeter, men får inte nyttas på finare elektronik.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]