Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Det handlar om barnstolar kanske jag ska tillägga... Ni som har små barn vet vad jag menar.
Jag försöker sätta min 3-veckors kille i framsätet i en MaxiCosi Citi men bältet räcker inte till! Nån som har förslag på lösning? Kan det finnas nån typ av bältesförlängare? Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Antar att du backat sätet så långt bak det går.
Annars är det baksätet som gäller om du inte vill byta bälte hos volvo.
av Daddan
Oj då, provade du inte innan du köpte bilbarnstolen? Volvo har extra korta bälten! Även bak! Finns vissa modeller (Icke Volvo) på barnstolar som funkar fint. Ett alternativ är att inhandla ISOFIX så slipper du använda bältet. Nackdelen är skrammel då ingen liten sitter i. Lägg dessutom ett dubbelt sitt/liggunderlag under stolen så slipper du märken i klädseln.
av MattiasO
Ytterligare alternativ är att köpa en barnstol som det sitter en bas i bilen där du klickar i själva barnstolen.
Gissa om säljaren som vi köpte barnvagn och barnstol fick något att bita i. V70 med dubbelbur bak. I den bilen skulle han lyckas få plats med vagn och barnstol. Men det lyckades!! Var rädd att vi skulle behöva byta bort bilen mot typ Voyager eller något liknande. Men allt löste sig till slut.
Användarvisningsbild
av Brainy
Men nog finns det väl en förlängare som man klickar ner i bälteslåset.

Kommer bara inte ihåg om det är volvo jag sett ha dem eller ej.
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Brainy
Volvo har tydligen slutat sälja dessa. Kanske någon återförsäljare som har kvar i lager?

Dessa är dock bara godkända för fastspänning av last! Frågan är om inte en barnstol går som last i den aspekten då jag misstänker att förlängaren inte gör bältet klenare, bara ökar risken för skador pga låsen men dessa tar ju då stolen upp och inte barnet som sitter i stolen.

Annars så sitter det längre bälten i usa-bilarna som du borde kunna få monterat

Men har du hört med dom som sålde stolen om dom har något tips? kanske finns en alternativ bältesdragning eller något annat sätt att fästa den?

mvh
Anders
av Daddan
Det är ju just en sådan bas jag menar, en ISOFIX-bas. För "bara" 1500-2000 kr.

Eller så köper man Volvostolen eller annan stol som faktiskt funkar i Volvo för några bältesförlängare säljer Volvo inte. Därför säljer de egna stolar. Volvos bilbarnstolar är "nu svär jag i kyrkan" bland det fulaste jag någonsin sett. Den utomordentligt snygga stolen har färger som är i perfekt harmoni med övriga inredningen i beige skinn, sommartorpet Ernst skulle nog minst få hjärtinfarkt av denna kombination och glömma hälften av ernstologi-ordförrådet.
av Nilsson
Antagligen dum fråga, men better safe than sorry 8)
Du har kopplat ur din airbag va?
av kultebo
Nilsson skrev:Antagligen dum fråga, men better safe than sorry 8)
Om han nu har nån vill säga. Det är ju extrautrustning :wink:
av turbomart
kultebo skrev:
Nilsson skrev:Antagligen dum fråga, men better safe than sorry 8)
Om han nu har nån vill säga. Det är ju extrautrustning :wink:
Näe, har ingen kudde på passagerarsidan.

Löste Rock-A-Tot-problemet genom att köpa en begagnad volvostol. Köpte sedan till en ny spädbarnsinsats. Han jag köpte den av hade haft den i en V70 och han visade mig fästöglor jag inte visste fanns i min bil! :oops: (de som sitter långt in i passagerarens fotbrunn, under handskfacket).

Det är faktiskt en viss tillfredställelse att veta att man har en stol som verkligen är anpassad för just den bilen. Dessutom kommer både bilen och stolen från den biltillverkare som är världskänd för säkerhet... :roll:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]