Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
#1402291
Jag har en S-60 årsmodell 2003 och fick ett muntligt påpekande när jag besiktade: Inre styrled, vänster LITE GLAPP.
För 6 veckor sedan var bilen på verkstad och fick BÅDE höger och vänster bytta, sen var det som att åka på pontoner, gled fram utan vibrationer! Sen har det sakta men säkert börjat vibrera igen, känns olika mycket på olika typer av asfalt, olika mycket beroende på hastighet (värre när man kör fort) och dessutom skakar bilen väldigt mycket när man gör en inbromsning. En bekant till mig, som är bilmekaniker, tittade snabbt på bilen igår och han tycker det verkar vara STYRVÄXELN som glappar. Den är bytt för ca ett och ett halvt år sedan, förvissa till en felfri begagnad men...
Vad ska jag tro ?? Vad börjar man med att byta ut ?? :-/ :nerd:
av MickeM
#1402501
Vibrationer av glapp styrled eller styrväxel är inte särskilt sannolikt. Det har jag haft på många utan minsta durr. Syns på däcken och kan låta i gupp.

Löjligt lite anliggande broms skapar vibrationer på dom här plattformarna. Bak främst. Kontrolleras med VARMA bromsar, för det går i regel lätt med kalla bromsar. När dom värms upp av normala inbromsningar, så fastnar kolven och det ligger an, värms upp mer, osv.

Dock, borde du kunna känna på hjulet om ena är varmare än andra. Känn på alla fyra. Helst ända inne på bromsskivan, om fälgen medger det.
Försiktigt, givetvis, för dom kan vara 100tals grader i illa fall.

Smuts som samlas på insidan fälgen på bakhjulen har jag själv råkat ut för. Trots måttligt med färd efter grusvägar.
av Anette62
#1402505
Kände på bromsskivorna fram i samband med att min vän skulle titta på bilen i måndags, vänster var lite varmare än höger men ingen av dom var särskilt VARM. Vibrationerna är även i ratten till och från så jag misstänkte att det är någonstans i främre delen av bilen något hänt. Får känna på bromsskivorna bak också så ...
av Anette62
#1403611
Men det är j-ligt svårt att komma ihåg det! Idag tänkte jag när jag körde, att jag skulle se till att komma ihåg men...
Parkerade hemma och gick in. Några timmar senare kom jag på att jag glömt nu igen 🙄
av MickeM
#1403891
Anette62 skrev: tor 24 sep 2020, 19:57 Nu fick jag höra att det borde ha gjorts en framvagnsinställning i samband med bytet av styrlederna! :-o
Nja, det är seriöst. Absolut!
Men man får det också hyffsat genom att" sätta dom lika som dom gamla".

Beror lite på vem som bytte, och vad för jobb som faktiskt beställdes av dig.
Inte alla verkstäder som har den utrustningen heller.

Jag har "satt dom lika" massor av gånger med gott nog resultat. Men för att det ska vara 100% korrekt, ska det justeras in igen.
Inget snack om det!

Högst osannolikt att det är orsaken till vibrationerna. Då ska den stå så fel att den skulle gå som en skadeskjuten kråka över vägen....
av Anette62
#1403895
Det är Tomas som bytt styrlederna, han som har verkstan här. Och han verkar veta vad han håller på med. En föreslog att det är bromsarna, en annan att det kan vara styrväxeln så jag får nog byta ut halva bilen innan det är klart :-(
Vad händer på Polestar?

Audi får 12V att framstå som nå[…]

Blev en XC60 D5 AWD AUT -13

Det räckte med en hjulinställning fö[…]

ANG. POWER STEERING GEARS

Hey! Has a 244 GL-D6 year model -80 where the ste[…]

Min Volvo 245 Turbo 1982

Dåså! Då ska jag uppdatera h&aum[…]