Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sparar för närvarande upp till min första bil och eftersom Volvos är billiga där jag bor och för att jag gillar dem, tänkte jag att jag köpte antingen en 2000 S80 2.5 Diesel med 270k km (170k miles) eller en 2001 S60 med en 2.0 (?) 103 kW bensin med 190 km (120 km).

Båda bilarna ser bra ut på bilderna, har en fullständig servicehistorik och har nyligen klarat vår strikta statliga inspektion (vilket innebär att de är ganska mycket helt rostfria, har nya bromsar, däck, vätskor etc.).

Jag undrade vilken av dessa två som skulle vara det bättre valet. S80 är en diesel som gör det billigare att köra (Diesel är betydligt billigare här), men bensinen s60 har mycket mindre kilometer på dygnet.

Jag hörde en gång Diesels är dyrare att underhålla, är det sant?

Jag förväntar mig att underhåll kommer att kosta lite mer, men jag tror inte att det blir så illa.

Tack!
Fordonsskatten på Dieseln käkar upp ganska många mil innan man går jämnt upp med lägre förbrukningen. Mer än man tror.
(Förutsatt att vi talar om Sverige)

Bensinarna är förvånande snåla, om man inte stadskör eller kör mycket korta sträckor.
(Kör själv en V70N 140hk på 0.74, utan särskild ecodriving. Men övervägande landsväg)

Dieseln är en bra motor, men har fler potentiella felkällor än en Bensinmotor utan turbo.

Vanlig servicekostnad är nog relativt lika.

Ang S80 vs S60 generellt, så är det samma mekanik.
Bara karrossen som skiljer, grovt sett.
Lite högre komfort i S80 kanske.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]