Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av G-sson
Besiktade V70´n igår. Blankt papper men fick se under bilen fram att det läcker servo-olja.
Har fått fylla på ett par gånger senaste tiden men varit för kallt för att ta tag i problemet. Någon som vet om det är en vanlig sjukdom på V70 (2001) och var det läcker i så fall? Har för mig att jag läst någonstans att behållaren där uppe kan spricka.
Är lite blött runt påfyllningslocket men tror inte att den mängden skulle försvinna den vägen. Tycker även att styrsystemet blivit lite "darrigt" när jag svänger. Kan det hänga ihop även om det då finns tillräckligt med olja i systemet?
Användarvisningsbild
av RilleS
Kolla att slangen som går till servopumpen sitter ordentligt.
Jag var ute för att det började läcka där efter ett lampbyte hö-fram, råkade väl trycka undan slangen lite för att få mer plats för nävarna.
Det räckte med att dra åt slangklämman för att få tätt igen.
Användarvisningsbild
av Loner
Precis, kontrollera slangklämma. Torka rent.

Och håll koll på om det kommer fram olja, eller försvinner.

Har du otur är de tpumpen som är otät = halvdyrt, eller så har du tur och det bara är slangklämman. (för mig var det slangklämman)

/L
av G-sson
Nix, inte slangklämman. Ser ut som det skulle komma längre nedifrån. Ser inget läckage när jag tittar uppifrån. Men under hänger det skapligt många droppar från underredet.
Hmm kan det ha hänt något i vintras när jag kom för långt ut (smal väg och mötande som inte håller åt sig :twisted: ) och blev hängande på höger fram över dikeskanten...
Hittar inte garagedomkraften heller :?: kanske inbillade mig att jag inte behövde den när jag köpte Volvo (S)
Men det ser ut att vara lite fuktigt uppe vid behållaren också men det kanske bara är spill från tidigare påfyllning. Borde inte se så mycket olja under bilen från det.
Användarvisningsbild
av Loner
ajaj, men rengör alla ingående komponenter så ser du snart vart det läker..

/L

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]

Klossar byttes runtom vid 6000 mil. <...> T[…]

Någon skillnad om du kör och gasar elle[…]