Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trygvegustafsson
Hej, har en V70 2002 140 hp där batteriet drar ut på ca. 3 dagar.
kan konstatera att när jag lossar anslutningskabeln till generatorn ( den grova) får jag lite överslag/ gnista ( motorn avstängd, tändning av)
har haft loss kabeln till generatorn några dagar och batteriet har då inte tömts!
har hört att det kan vara trasiga dioder som spökar!! hur kollar men det och går det att reparera eller är det ny generator som gäller??
Användarvisningsbild
av loci
Råkade ut för nåt liknande på min S 60 -02 för några år sedan ,men då tömdes batteriet på bara några timmar.
Visade sig att några dioder i generatorn hade pajat,vilket ledde till att batteriet laddades ur .
Fick då tipset av en bekant att ladda upp batteriet ,montera tillbaka det ,vänta nån timme eller två ,och sedan känna på generatorn och känns den varmare än innan man kopplade in batteriet så är det troligtvis fel på generator som det är nåt fel på.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Dioderna sitter väl inpressade i en kylplatta, jag vet inte om de går att byta individuellt längre eller om hela likriktar-"klumpen" går att byta. Man kan kolla dioder med ett universalinstrument; om man mäter "ohm" i diodens framriktning så ska man se typ nåt kiloohm men i backriktningen ska det vara "open circuit". Nu går det nog åt att man kopplar isär diodbryggan för att kunna mäta så. En del universalinstrument har "diodtest" på omkopplaren. Den visar i stället framspänningsfallet som ska vara ca 0.5 - 0.7V i diodens framriktning.
Om jag minns rätt så har laddningsregulatorn en egen 3-fas likriktarbrygga, kanske kan bli fel på den eller på elektroniken som sitter ihopbyggd med kolhållaren.
av MickeM
Allt får att laga.
Men så himla enkelt att byta dioder är det inte.
Enklaste är att byta generator.

Pass upp på att få rätt, för det skiljer inte bara på Ampere utan framför allt tom2004 och from 2005 som är viktigt. Modellår är det som betyder någonting.
av ulfs
MickeM skrev:Allt får att laga.
Pass upp på att få rätt, för det skiljer inte bara på Ampere utan framför allt tom2004 och from 2005 som är viktigt. Modellår är det som betyder någonting.
MickeM skrev:Allt får att laga.

Det där lät intressant. Jag bytte två generatorer på kort tid på min V70N T5 och bägge havererade efter kort tid. Köpte begagnade. Vad är skillnaden på dem?
av MickeM
Skillnaden sitter främst i regulatorn före och efter 2005.
Tom 2004 är det analog signal till CEM.
From 2005 är det en LIM signal till CEM.

Monteras felaktig laddar den nog inte ELLER så laddar den men CEM fattar det inte och varnar ändå för generatorfel.

Oavsett så är det nog inget som märks efter en stund, utan borde vara tämligen omedelbart.

En kontroll av remskivans envägslager ska man alltid göra när man hanterar generatorn.
av LaRy
Vill bara stödja teorin om att dioderna kan börja läcka, och i de generatorer jag sett finns två uppsättningar av diodbryggor, d.v.s minst 6 stycken.
Inte så lätt att mäta heller, för att vid kontrollmätning måste de kopplas loss för individuell mätning. Lättare sagt än gjort.
Förr fanns det en hel del företag för generatorreparationer, men jag tror det blir billigare med begagnad. Dessutom får du en laddregulator "i reserv" från den gamla.
av lennart lundberg
En relativ enkel test av diodbryggan.
OBS Tändningen (om den är elektronisk oavsett fabrikat, för att inte förvilla det hela) får inte vara på en länge tid ”låt oss säga 10 sekunder för att vara på den säkra sidan” utan att motorn går samtidigt. Tändsystemet kan lägga av. gå sönder. OBS
Test.
Använd en mejsel / skiftnyckel utan gummiskaft som exempel. Håll den emot generatorns remskiva eller dess närhet med tändningen påslagen. Då ska det kännas som generatorn drar till sig verktyget. Tändningen avslagen, ingen dragningskraft av verktyget. Det sistnämnda okej diodbryggan = hel.
Dragningskraft vid avslagen tändning = defekt diodbrygga / generator.

Lennart
av LaRy
Intressant test, Lennart Lundberg. Och absolut ingen kritik mot den.
Men jag antar att den visar egentligen endast att dioderna leder i framriktning och kan magnetisera lindningen. Om någon enstaka diod leder i spärr-riktning undrar jag om man fortfarande kan känna magnetfältet med avslagen generator.
Efter olika debatter i tidigare trådar köpte jag en tångamperemeter, vilket i sådana här lägen är den optimala läckströmsmätaren.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]