Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, motorlampan tändes i bilen så kopplade in OBD och fick en kod P0336 = Crankshaft Position Sensor A Circuit Range/Performance. Släckte den felkoden och sen kom den tillbaka så tänkte kolla om det va samma och iskall åka å köpa en vevaxel givare. Men nu fick jag en ny kod som heter P0026 - camshaft solenoid.

Nu har jag släckt den koden så väntar på att motor lampan skall tändas igen.

Men vad tror ni att det är jag skall byta? Tror ni att både vevaxel givaren och solonieden vid kamremen skall bytas? Eller är det inget av dom felen?
ISO felkoder är lite luddiga ibland.

Fråga:
Har du Turbo?

Om nej, kan du bortse från nedan.
Dom har VVT på insug, och kamaxelsensorn sitter på avgaskammen. Turbo har VVT på avgas, eller båda kammarna.

Om ja det är turbo, kan en TEORI kan vara att solenoidventilen fungerar dåligt, och därmed var Inte kamaxelläget v.s vevaxelläget helt ok under en tillräckligt lång stund för att båda felkoderna skulle sättas. Tex, att ventilen inte släppte oljettrycket till VVT så den höll kvar längre än den ska, eller VVT fick för dåligt oljetryck och gick inte fram som den ska....
Då menat att första koden egentligen handlade om lägesförhållandet mellan kam och vev och inte vevaxelsensorn.
Sista koden är felet, och inte symptomet.

Men, ISO-koder...
Och, det är bara en teoretisk möjlighet.

Vänta och se om den kommer igen.
Kanske blir en helt ny kod igen.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]