Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoV702007
Ovanstående bil är en lågmilare där all service är gjord dock stadskörd så många korta sträckor.
Bilen kan ha svårt att starta men hoppar igång på låga varvtal för att sedan komma upp i vanliga varvtal. Nuddar ej gasen vid start. Vid kallar väder är det mer tid på startmotorn.
Mitt problem är att även om bilen hoppar igång så dör bilen när man lägger i 1an och skall köra iväg. Spelar ingen roll om man ger rejält med gas. Om den står på tomgång 2-3 min och sedan kör så finns dínte detta problem. Uppstår enbart vid kallstart vid första starten på dagen och ej senare under dagen när bilen varit igång även om det dröjer flera timmar till nästa start.
Bytt bränslefilter, kollat vatten i bensinen, nya tändstift , ny filter osv. Luftmassemätare bytt och rengjord. Inga felkoder i bilen.

När bilen gick som den skulle så varvade den rejält redan vid start och det var bara att köra iväg.

Någon som har ngt tips?
Användarvisningsbild
av wissel
Vild gissning, motorn får fel värden angående yttertemperaturen?? Visar den rätt yttertemp??
av MickeM
VolvoV702007 skrev: sön 02 aug 2020, 11:04 Ja yttertemp fungerar. Alla mätare osv visar normala värden.
Utegivaren som motorns styrdon (ECM) får sin info ifrån, är inte samma som till instrumentet (DIM) och klimaten (CCM)
Dvs Du ser inte om den utegivaren ger fel info annat än via OBDuttaget medelst scanner.

För kylvätskan är dock samma till ECM och DIM så jag tvivlar en liten smula. Men möjligt.
Ger utgivaren fel men hyffsat rimlig temperatur sätts ingen felkod. Den reagerar bara på rent absurda temperaturer eller brott.
av VolvoV702007
Men då borde jag väl få en felkod på utegivaren? Är det att byta en del på chans eller går det att mäta ev avvikelse? Kan noll och intet om detta. Var sitter utegivaren?
Användarvisningsbild
av Erik Å
De gamla Marelli-spjällhusen sätter i alla fall inte felkod för att spjället börjar klibba, antagligen så filtreras kortvariga lägesfel bort av mjukvaran.. Står spjället fel en längre tid så lär det med all säkerhet bli felkod
Det är inte så att det är risigt med kompression när motorn är kall pga inbränd olja bakom kolvringarna? Nä långsökt..
Precis sådär gör min gamla V70 när jag kör hög etanolinblandning och startar när motorn är lite halvljummen. Den får tydligen inte tillräckligt fet blandning. Men låter man den gå på tomgång ca 30 sekunder så funkar det sen
av MickeM
VolvoV702007 skrev: sön 02 aug 2020, 12:55 Men då borde jag väl få en felkod på utegivaren? Är det att byta en del på chans eller går det att mäta ev avvikelse? Kan noll och intet om detta. Var sitter utegivaren?
Du får en felkod om temperaturen är orimlig. Typ 200',c..
Inte om den är rimlig.
Men, bilen vet ju inte tex att -30 är orimligt på sommaren. Den vet ju inte att det är sommar. Eller var på planeten den är.
Så sofistikerad är den inte.
Motortemperaturen kan skilja rejält med tex elmotorvärmare så den jämförelsen gör den knappast. Inte mot insugslufttemperaruren heller, då den passerar förvärmning.

Du har en givare i varje ytterbackspegel.
Jag minns inte vilken som är vilken.

Men, jag undrar om du inte kan se ute/omgivningstemperaruren även med en enklare OBDscanner i realtidsdata.
Även insugslufttemperatur, som också är intressant här.
Men jag är inte helt säker på det.

Jag tvivlar stort på att bilens styrdon jämför temperaturerna från båda utegivarna. Så sofistikerad är den nog inte heller.

Klibbande eller smuts som skapar obalans på skivan ger sällan felkod, om det inte är blockerat eller går orimligt tungt. Men, det borde vara konsekvent och inte bara vid kallstart.
Men en rengöring av spjälkskivans in och utsida, samt anliggningsytor är ju bara service i sämsta fall, så varför inte..
Buslätt på sugmotor.

Om det rör sig om en Bifuel, (gas) bör det nämnas.
Då finns en hel massa annat det kan vara också.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]