Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Behöver lite ideer och tankar om ett fel jag har.
Gäller en Volvo V70 2006 2.5T (B5254T2)
Det började med att bilen larmade för "Elsystem Serv. Snarast" med röd triangel. Konstaterade att generatorn inte laddade och bytte laddningsregulatorn(Biltema 300:-) som sitter monterad på generatorn. Trodde problemet var löst då generatorn åter laddade igen, men larmet försvann inte. Gjorde en utläsningen med VIDA och får upp samma fel som innan jag bytte generatorn.
"BCM-0057 Spänningsmatning för låg spänning". Sätts om spänningen in till ABS-modulen(BCM) är under 9,5V (vilket jag är ganska säker på att den inte är) och bilen måste köra över 20km/t. Felet ligger activt och går inte att radera.

*Har testat att köra med annat batteri och med dubbla batterier, för att utesluta batterifel.
*Har testat att startat med startkablar från en annan gående bil, för att försäkra mig om att det inte är ett spänningsfall vid start.
*Kontrollerat kablar och säkringar.
*Har även haft isär ABS-modulen vilket är ett känt problem med dåliga lödningar. Hittade inget fel men resulterade i att jag även fick larmet "BCM-0070 pumpmotor felaktig signal", trots att motorn går att köra från VIDA!
*Kontrollerat generatorns jordning

Misstänker att det fortfarande är något fel med laddningsregulatorn eller generatorn, men förstår inte vad. Generatorn laddar strax över 14V som den ska. Bilen har även börjat dra tjuvström, som laddar ur batteriet på bara någon dag. Detta började efter jag hade bytt laddningsregulator. Kopplar jag bort generatorn eller "laddlampan"(är ingen lampa utan en databox CEM) försvinner tjuvströmmen.
För övrigt har Volvo valt att använd en gröngul signalkabel för laddlampan i min bil!?! Mycket förbryllande men då den ger 12V från tändningslåset kan det inte vara något annat och jordningen går via motorblocket som jag har förstått det.

Kan det vara så att den nya laddningsregulatorn är felaktig eller är det generatorn i sig själv? Om gneratorn fortfarande är trasig så kan jag inte förstå hur den kan ladda som den ska, och varför larmar BCMen även om den har 12V kontinuerligt?Eller är både generatorn och BCMen sönder och slutade fungera samtidigt?

Det här felet börjar göra mig skogstokig!
Har ingen lust att börja byta generator, batteri, ABS-modul på chansning då det skulle kosta halva bilens värde.
Märk väl!
Man måste ha RÄTT regulator.
Det är skillnad före och efter 2005.
Generatorn är lika fysiskt, men regulatorn jobbar med LIN-signal till CEM efter my05.
Monterar man en <my05 regulator med analog signal i en >my05 så laddar generatorn troligen ok, men CEM fattar ingenting av den analoga signalen. Felkod sätts och ev div varningar.

Biltema har båda regulatorvarianterna, men tydligheten om detta lämnar en del att önska.
Dom tar heller inte tillbaka en använd.

Nu har trådskaparen en 2006 och glasklart vilken det ska vara, men för övriga med ev samma problem:
Kom ihåg att det är från och MED "modellåret" 2005 det handlar om. Inte "fordonsåret" 2005.
(För dom som anser sig ha en" sen 2004", när det är en my05)

Fordonsåret är inte värt ett smack som info.
Tack Kloge, MickeM och Klacken, detta är uppenbart problemet nu när jag vet om det. Biltema rekommenderar enbart en laddningsregulator när jag söker på min bil, och det är den tidigare modellen som ni nämner. Söker jag dock på generator får jag upp 3 alternativ.
Ska efterforska lite vilken regulator jag egentligen ska ha men huvudproblemet är redan löst tänker jag.
Oerhört tacksam för svaren :-)

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)