Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eddar
Har fått vibrationer i bilen, misstänker en drivknut, eller flera.
Hur ta reda på vilken?
Vilken av knutarna går normalt först?
av PetePetrol
Kör bilen med fullt rattutslag åt både vänster och höger. Om drivknuten är dålig brukar det höras ett knäppande metalliskt ljud. Kolla under bilen på gummidamaskerna. Ofta är det pga trasiga sådana som drivknutarna går. Dock är jag osäker på om det ger vibrationer i bilen? Vibrerar det bara vid gaspådrag eller konstant?
av eddar
Konstant upp till 80 km/t, över är det bettre och nestan borte . .
(Inga vibrationer i ratten).
av PetePetrol
Jag tycker det låter som att du kan ha obalanserade däck. Hade samma fel på min bil, att vibrationen försvann när man kom ut på motorvägen. Kort därefter bytte jag till vinterdäck och då försvann det helt. Dock tycker jag du ska hissa upp bilen och kolla damaskerna, för säkerhets skull. Man kan ta tag i drivaxeln och försiktigt skaka på den. Då känner man om det glappar. Oftast är det den yttre drivknuten som går först, då den belastas mer.
av eddar
Vid hård gaspådrag är det nog lite mer vibrationer.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Det va någon här på forumet som skrev att det kan vara ett motorfäste. Vilket minns jag inte. Min s80 vibrerar också något och jag vet att mitt övre bak. Det som sitter synligt när man öppnar huven är kass.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Det va någon här på forumet som skrev att det kan vara ett motorfäste. Vilket minns jag inte. Min s80 vibrerar också något och jag vet att mitt övre bak. Det som sitter synligt när man öppnar huven är kass.

Nu är det bytt. Bilen blev en helt annan att köra. Vibrerar inte längre.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]