Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej,

Har en Volvo V70-03 2.5T som ibland slirar(låter det som) när man svänger vänster och gasar. Jag vill minnas att S70:in som jag hade en gång i tiden gjorde liknande med när man svängde höger. I det fallet fick båda ABS kransarna bytas, det räckte inte att byta på höger sidan.

Låter det troligt att det är dessa som strular även nu? Eller kan det bero på styrleden(vänster) som besikningen slog ner på?

Min uppfattning är att det var ganska mycket jobb för att byta ringarna? Axeln måste ut och sen måste man på något vis värma av ringen?
Du beskriver skolexempel av sprucken ABS ring.

Om drivknuten inte är limmad eller fastrostad i navet är det ingen större grej att byta.
Gamla ringen är ingen konst att få loss. Brukar ofta ramla av själv. Nya ringen knackas på eftet att man rengjort flänsen väl. Slipa inte (för mycket) för då kan nya bli för lös. Man kan värma nya ringen med tex värmepistol så går den på lättare, men det går ändå.

Varning bara för att dra isär inre knuten för långt när drivaxeln hanteras.
Då kan den ramla isär innuti damasken.

Montera helst en ny centrumskruv och dra den till rätt moment och vinkel.

Tips är, att lossa ovanför navet när drivknuten ska ur, och sedan lägga upp drivknuten på bromsokhållaren och sätta tillbaka en skruv så navet hålls på plats. Okhållaren blir då hylla för knuten när man jobbar med den. Ett bundband runt, så kommer den ingenvart.
Bytte styrled idag så då tog jag en titt på ABS ringen, mycket riktigt var den sprucken på ett ställe.

Bild
Bild

Det blev till att byta till en ny :

Bild
Bild

Tog även en titt på ABS givaren och jag kunde se att den hade en viss förslitning, dock inte säker på om det var normalt.

Efter test kvarstår tråkigt nog problemet. Så antingen är det ABS givaren eller så är det ringen vid andra sidan. Vad tror ni?
MickeM skrev: tis 21 jul 2020, 19:59 Vrid hjulet max och titta på ringen medan du knuffar bilen bakåt.
Är EN dålig uppstår symptomet.
Ringen kan man endast se när hjult är av och även då är det svårt. Antingen får man luta sig in i utrymmet och titta in bakom eller så får man montera av ABS givaren och lysa ner i hålet. Det är med andra ord omöjligt att samtidigt putta bilen bakåt så jag antar att jag missförstått dig? Menar du att man ska förhand snurra bromsskivan bakåt och leta efter spricka i kransen?
Hissa upp hjulet på den sida du skall kontrollera, vrid ratten så ”hjulet” pekar utåt och lägg dej under med en ficklampa. Nu kan du tydligt se kransen. Snurra sedan hjulet för hand. Har du en spricka i kransen syns det ganska tydligt.
snowman skrev:
Ringen kan man endast se när hjult är av och även då är det svårt.
Nope, syns bra. Testa får du se.
Visst, man får ju halvligga framför bilen och snurra på däcket medan man hasar efter alt knuffa 1/4varv på hjulet och titta in igen.

Är man lite ofärdig, inte vill smutsa ner sig eller regnvått på marken kan självklart lyfta bilen med max vridet hjul och snurra hjulet också. Då slipper man krypa på marken.
Vilket som är enklast beror nog på individen, bilen och väder.
Men ur med ABS sensorn behövs verkligen inte.
Hahaha, jag fattade påståendet helt fel, jag antog att fenomenet syftade till hackandet när man köra så det var detta jag trodde man ville återskapa. Men då vet jag iallafall att man kan se kugghjulet även med däcket på då :-D . Grejen är att jag haft liknande problem på en tidigare S70, då fick jag byta både innan problemet försvann, ingen av dem var dock spruckna men visst, de såg inte jätte bra ut.

Så, det jag gör nu är att kontrollera om ringen på höger sidan också spruckigt. Är den hel och fin är det bara till att gå vidare till sensoren på vänstersida, är den dock sprucken eller härjad blir det att byta även denna.

Den sennsorn jag plockade av på vänstersidan hade lite slitage i botten, d.v.s den del som ligger mot ABS ringen. Jag är dock skeptisk till att detta påverkar något, man kunde fortfarande inte se någon annan typ av material sticka fram ex sladdar, koppar eller något.

Jag har krupit till korset, efter ca. 20.000mil p&[…]

Servicemeddelande - Volvo On Call?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använ[…]

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]